Forskningsprojekt Undervisning och lärande i kliniska utbildningsmiljöer
Samarbetsprojekt mellan forskare vid Stockholms universitet och läkare vid Karolinska Institutet som undersöker olika aspekter av lärande på läkarutbildningen och under fortbildning av ST-läkare.
Detta forskningsprojekt består av flera olika delar, med olika forskningsteam där medlemmarna är involverade i klinisk utbildning eller fortbildning av läkare.
Delprojekt 1 undersöker hur läkarstudenter kan utveckla interprofessionell kompetens inom ramen för en klinisk utbildningsavdelning, samt hur handledning av läkarstudenter ser ut för handledare som inte själva är läkare.
Delprojekt 2 undersöker möjligheterna till att använda så kallade 'near peer tutors' i undervisningen av läkarstudenter i övergången till kirurgikursen på termin 8 på läkarprogrammet.
Delprojekt 3 undersöker hur ST-läkare, specifikt psykiatiker, delar med sig av kunskap som de lärt sig inom ramen för för ST-kurser i sin kliniska arbetsmiljö.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Wilhelmina Ekström, adjungerad adjunkt
Anders Sondén, lektor, överläkare
Karolina Sörman, forskare klinisk neurovetenskap
Medlemmar
Klara Bolander Laksov
Professor
Josefin Ivarson, forskare, barn och ungdomspsykiatriskt forskningscentrum