Stockholms universitet

Forskningsprojekt Undervisning och lärande i kliniska utbildningsmiljöer

Samarbetsprojekt mellan forskare vid Stockholms universitet och läkare vid Karolinska Institutet som undersöker olika aspekter av lärande på läkarutbildningen och under fortbildning av ST-läkare.

Personer i sjukhusmiljö.
Foto: Mostphotos

Detta forskningsprojekt består av flera olika delar, med olika forskningsteam där medlemmarna är involverade i klinisk utbildning eller fortbildning av läkare.

Delprojekt 1 undersöker hur läkarstudenter kan utveckla interprofessionell kompetens inom ramen för en klinisk utbildningsavdelning, samt hur handledning av läkarstudenter ser ut för handledare som inte själva är läkare.

Delprojekt 2 undersöker möjligheterna till att använda så kallade 'near peer tutors' i undervisningen av läkarstudenter i övergången till kirurgikursen på termin 8 på läkarprogrammet.

Delprojekt 3 undersöker hur ST-läkare, specifikt psykiatiker, delar med sig av kunskap som de lärt sig inom ramen för för ST-kurser i sin kliniska arbetsmiljö.

 

 

 

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Wilhelmina Ekström, adjungerad adjunkt

Karolinska Institutet
Bild på Wilhelmina Ekström.

Anders Sondén, lektor, överläkare

Karolinska institutet
Bild på Anders Sondén

Karolina Sörman, forskare klinisk neurovetenskap

Karolinska Institutet
Bild på Karolina Sörman.

Medlemmar

Klara Bolander Laksov

Professor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Picture of Klara Bolander Laksov

Josefin Ivarson, forskare, barn och ungdomspsykiatriskt forskningscentrum

Karolinska Institutet

Lana Zelic, adjunkt

Karolinska Institutet