Ny studie belyser möjligheter och utmaningar med AI-chattbottar inom högre utbildning

Den nya studien är ett viktigt steg för att samla kunskap om AI inom utbildning, särskilt AI-chattbottar. Den uppmanar till försiktighet mot alltför optimistiska eller pessimistiska synsätt och efterlyser mer grundade forskningansatser för att bättre förstå AI-chattbottarnas verkliga påverkan i klassrummet och på undervisnings- och inlärningsmetoder.

Chat Gpt on a mobila phone
Foto: Martin of Sweden

Studien undersöker det framväxande forskningsområdet AI-chatbottar inom högre utbildning, med särskilt fokus på empiriska studier som genomförts sedan lanseringen av Chat GPT. Granskningen omfattar 23 forskningsartiklar publicerade mellan december 2022 och december 2023 som utforskar användningen av AI-chattbottar inom högre utbildning.

Studien har en tredelad ansats:

  • Den kartlägger läget för det framväxande forskningsfältet AI-chattbottar inom högre utbildning,
  • analyserar vilka lärandeteorier som används i de empiriska studierna och
  • granskar de diskurser om AI inom högre utbildning som präglar den senaste forskningen om AI-chattbottar.
 

Studien visar på luckor och överdrivna förväntningar

Många av de granskade studierna använder inte etablerade lärandeteorier för att analysera AI-chattbottar, vilket pekar på en kunskapslucka kring hur dessa verktyg förstås ur ett lärandeperspektiv. Detta antyder att det empiriska arbetet ännu inte ger tillräcklig insikt i de lärandemekanismer som chattbottar kan underlätta.

Studien pekar också på en tendens i litteraturen att använda överdrivet språk, både i dystopisk och utopisk bemärkelse, där vissa påståenden om AI-chattbotars potential saknar stöd i empirin.

 

Avsaknad av enhetligt ramverk

Studien visar också att trots att AI-chattbottar undersöks inom olika discipliner, saknas ett enhetligt ramverk för att förstå deras påverkan på utbildning. Replikationsstudier behövs för att fastställa hur studenter interagerar med chattbottar och hur denna interaktion kan påverka deras lärande. Lärare är skeptiska till det värde AI-chattbottar kan tillföra undervisning och lärande.

 

Länk till studien 

Generative AI chatbots in higher education: a review of an emerging research area
Springer (2024), Open Access

Springer (2024), Open Access

Artikelförfattare

Cormac McGrath, Associate Professor, Department of Education, Stockholm University.

Alexandra Farazouli, PhD student, Department of Education, Stockholm University.

Teresa Cerratto-Pargman, professor of Human-machine interaction, Department of Computer and Systems Sciences, Stockholm University.