Forskningsämnen
Vår forskning innefattar två huvudområden, pedagogik och didaktik. Inom didaktik fokuserar vi på allmändidaktik, till skillnad från ämnesdidaktik som rör specifika skolämnen.
Pedagogik som forskningsområde handlar om hur vi lär och utvecklas i olika situationer och miljöer genom hela livet – från skola och högre utbildning till vardagsliv, fritid och yrkesliv. Centrala begrepp för vår fosrkning är ledarskap, lärande, identitet, meningsskapande, relationer, mångfald och inkludering. Vad formar och utvecklar oss? Hur förändras vår förståelse och vårt agerande genom erfarenheter? Hur och varför uppstår värderingar, kunskap och färdigheter? Ett viktigt perspektiv är hur villkoren för lärande, bildning och utbildning formas av samhället, både i nutid och historiskt.
Allmändidaktik fokuserar på relationen mellan undervisning, lärande och bedömning i formella och icke-formella sammanhang. Våra studier behandlar hur undervisning utformas i relation till utbildningspolicier, lärandemål samt deltagares lärandeprocesser och resultat för att utveckla lärares kompetenser. Vår forskning inkluderar medborgarkompetenser, läroplaner för vuxen- och yrkesutbildning, ämnesövergripande lärandemål - som utbildning för hållbarhet – och studieplaner inom högre utbildning och folkhögskolor. Forskningen i icke-formella sammanhang innefattar studiecirklar, personalutbildning och läraktiviteter på till exempel museum. Vår didaktiska forskning handlar således om undervisningsaspekten av lärande och ställer frågor om vad, varför och hur man undervisar.