Forskningsämne Utbildningsfilosofi
Utbildningsfilosofi handlar om filosofiska grunder för pedagogiska frågor. Det kan handla om kunskapsteoretiska, moralfilosofiska och estetiska studier gällande lärande, undervisning, skola och utbildning i nationella samt internationella sammanhang.
Frågor som ställs kan vara vad lär sig studerande, hur och varför? Det kan också handla om kritiska studier av effekter av utbildning. Är det förberedelser inför arbetsmarknaden eller något mer profant som bildning, autonomi och kreativitet? Därutöver kan utbildningsfilosofi också påvisa vad som är möjligt med utbildning såsom att utbilda kritiskt tänkande och kreativa människor under olika omständigheter till exempel sociala, kulturella, ekonomiska och politiska.
Relaterat forskningsämne
Pedagogik
På denna sida
Forskare
Rebecca Adami
Universitetslektor

Klas Roth
Professor

Niclas Rönnström
Universitetslektor

Elias Schwieler
Universitetslektor

Cormac McGrath
Universitetslektor

Anki Bengtsson
Universitetslektor

Karin Gunnarsson
Universitetslektor

Ingrid Andersson
Doktorand

Lia Bahizi
Universitetslektor

Fariba Majlesi
Doktorand

Rama Alshoufani
Doktorand

Katarzyna Maria Twaróg
Doktorand

Verena Meister
Doktorand

Tyra Nilsson
Forskarstuderande

Maria Öhrstedt
Universitetslektor/Studierektor

Forskargrupp
Nyheter
Kalender
Verksamhet kopplad till ämnet
Forskningen bedrivs vid institutionen för pedagogik och didaktik.
Institutionen för pedagogik och didaktik