Forskningsämne Historiska och sociologiska perspektiv på utbildning
Inom temat undersöker vi hur utbildning och lärande tar form ur ett sociologiskt och historiskt perspektiv. Hur ser sambandet ut mellan utbildning och samhälleliga förändringar? Hur återskapas eller motverkas ojämlikhet? Vilken roll spelar klass, kön och etnicitet?
Forskningen inom ämnet antar en rad olika perspektiv på utbildning, kunskap och lärande. Ett exempel är hur kunskap och lärande formas av sitt sociala och historiska sammanhang. Ett annat är hur utbildning formas av och formar en allt mer internationaliserad värld. Hur går det till exempel till när en viss internationell standard etableras, som OECD:s PISA-undersökning?
Ur ett samhälleligt perspektiv är det även intressant att undersöka vilken typ av kunskaper som förmedlas, hur de förmedlas och vad detta säger om skolan och dess relation till samhället. Eller hur utbildningssystem utvecklas, förändras och tar form via konkreta politiska beslut eller under påverkan av samhällsförändringar.
Relaterat forskningsämne
PedagogikPå denna sida
Forskare
Anki Bengtsson
Universitetslektor
Eric Larsson
Universitetslektor
Victor Johansson
Doktorand
Anna Ahlgren
Doktorand
Rebecca Ye
Universitetslektor
Petter Sandgren
Universitetslektor
Larissa Mickwitz
Universitetslektor
Shamal Kaveh
Universitetslektor
Jonas Gustafsson
Universitetslektor
Tobias Dahlkvist
Universitetslektor
Jakob Evertsson
Universitetslektor
Annika Ullman
Professor emerita
Johanna Ringarp
Universitetslektor
Daniel Lövheim
Universitetslektor
Joakim Landahl
Professor
Eva Insulander
Universitetslektor
Forskargrupper
Nyheter
Verksamhet kopplad till ämnet
Forskningen bedrivs vid institutionen för pedagogik och didaktik.
Institutionen för pedagogik och didaktik