Stockholms universitet

Forskningsprojekt Perspektiv på dagens skola - forskarskola i utbildningshistoria

Den nationella forskarskolan ”Perspektiv på dagens skola: Forskarskola i tillämpad utbildningshistoria (PEDASK)” är en unik satsning på utbildningshistorisk forskning som syftar till att ge ett grundläggande bidrag till det internationella utbildningshistoriska forskningsfältet genom att utveckla forskningsinriktningen ”tillämpad utbildningshistoria.”

Bild på mindre, lantlig äldre skola.
FOTO: JAKUB PELKA

Inriktningen avser forskning om utbildningens och undervisningens historia som på olika sätt bidrar till en ökad förståelse för brännande utbildningspolitiska frågor i vår samtid. Det är alltså en forskarskola för den som vill förstå varför vårt skolväsende ser ut som det gör idag, vill nyansera bilden av ”skolan förr” som saluförs i media, eller visa på de konflikter och orättvisor som kännetecknat utbildningens historia. Sammanlagt finansierar forskarskolan tio doktorander, och omfattar även två externt finansierade doktorander. 

För mer information se projektets webbsida