Forskningsprojekt Vem blir jag här? Vem man kan bli när folkhögskolorna gestaltar sin verksamhet på webben
Vem kan jag som kursdeltagare bli i relation till det som gestaltas på en skolas hemsida? Antagandet är att det som formuleras på en skolas hemsida, i form av skrivna texter, bilder och filmer, kan ses som sociala handlingar. Det som gestaltas på hemsidorna får då konsekvenser för tankar, känslor och handlingar hos besökaren.
Min avhandlingsstudie är inriktad mot Folkhögskolan som med sina 155 skolor i Sverige är en egen skolform utan betyg och centrala kursplaner där skolans huvudman kan vara regioner, lokala sammanslutningar såväl som idéburna organisationer. Med utgångspunkt i kritisk multimodal diskursanalys undersöker jag folkhögskolornas hemsidor på nätet, där de presenterar sin skola, verksamheten och kurserna. Antagandet är att det som formuleras på en skolas hemsida, i form av skrivna texter, bilder och filmer, kan ses som sociala handlingar. Det som gestaltas på hemsidorna får då konsekvenser för tankar, känslor och handlingar hos de individer som besöker hemsidan. Den övergripande frågeställningen kan formuleras som ”Vem kan jag som kursdeltagare bli i relation till det som gestaltas på en skolas hemsida?”. Jag vill undersöka vad folkhögskolorna, i representationerna av verksamheten på sina hemsidor, väljer att lyfta fram och vad det kan få för konsekvenser för den som vill gå på en folkhögskola.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Mattias Stjernqvist
Doktorand
Medlemmar
Anna-Lena Kempe, huvudhandledare