Mattias StjernqvistDoktorand
Om mig
I min tidigare yrkesroll som lärare på en folkhögskola blev jag inför varje ny ansökningsperiod ombedd att se över innehållet i de delarna av skolans hemsida som presenterade utbildningarna jag var ansvarig för. Jag upplevde hur materialet i form av texter, bilder och filmer fungerade som utgångpunkt för vår verksamhet. Det påverkade deltagarnas förväntningar och sätt att prata om skolan. Vi lärare kunde använda beskrivningarna som utgångspunkt för det vi gjorde på utbildningarna. Ledningen och huvudmannen fick insyn på ett övergripande plan om utbildningens olika delar och mål. Materialet på sajten påverkade således individers tankar och handlingar.
Jag jobbar med ett avhandlingsprojekt där jag undersöker vad folkhögskolorna väljer att visa upp när de ska berätta för tänkta deltagare vad folkhögskolan är och vad folkhögskolan gör. Jag studerar hur folkhögskolornas beskrivningar, eller erbjudande som jag kallar det, framställer den tänkta sökandes handlingsutrymme, vilka egenskaper hos den intresserade som är centrala samt vilken typ av kunskap som den sökande ska förvärva och hur den sedan kan påverka dennes framtida möjligheter. Jag kommer ha folkhögskolornas hemsidor som material för att studera skolornas erbjudanden. Det underliggande antagandet är att det som folkhögskolorna formulerar i form av exempelvis text, bild, film och grafik påverkar den tänkta studerandes föreställningar om skolan och verksamheten.
Folkhögskolorna verkar på en utbildningsmarknad i konkurrens med övriga skolformer. Samtidigt är det en egen skolform med sitt egna existensberättigande. Genom att studera folkhögskolornas erbjudande är min ambition att undersöka den samlade bilden som skolorna tecknar och relatera den till kursdeltagaren och de samhälleliga diskurserna om exempelvis bildning och utbildning.