Forskargrupp Didaktik som kommunikation - lärande som social praktik
Forskargruppen studerar lärande som en social praktik. Det innebär att vi analyserar kommunikationsmönster, normer, regler och innehåll som formar miljöer där kunskaper och förmågor utvecklas.
Gruppbeskrivning
Vi studerar även policydokument och mediatexter som ramar in lärande som social praktik. Därutöver studerar vi design av olika miljöer där lärande sker eller kanske inte sker.
Gruppens fokus ligger på hur kunskap utvecklas i mötet mellan människor, genom frågor om lärande och undervisning som sociala praktiker och hur dessa organiseras; hur kunskapsinnehåll avgränsas, representeras och görs meningsfullt; hur digitala verktyg och texter används och hur de påverkar och förändrar villkor och rutiner i lärandepraktiker och undervisningspraktiker; hur bedömningspraktiker påverkar vad som betraktas och värderas som giltig kunskap samt hur dessa påverkar utformningen av de praktiker där lärande och undervisning sker.
Kunskapsintresset ligger alltså på de sociala villkoren för sådana praktiker och processer. Vi analyserar de aspekter av pedagogiska och didaktiska fenomen som kan ses som mellanrummet mellan individers handlingar och samhället/kulturen. Gruppens forskning syftar till att utveckla förståelsen av lärande och undervisningspraktiker i skilda formella och informella sammanhang, samt de ofta outtalade antaganden som ligger bakom utformningen av sådana praktiker.
I DaC analyserar vi handlingar, objekt, relationer och strukturer som vi ser som uttryck och resurser för lärande. Vi studerar även hur sådana frågor avgränsas och behandlas i läromedel, undervisningsmedier, policytexter och massmedia. Centrala områden är design och organisering av utbildningsaktiviteter samt resurser för kunskapskommunikation och identitetsskapande i fysiska och digitala sammanhang, inom såväl formell utbildning, arbetsliv, som civilsamhälle. Gemensamt omfattar detta hur olika aktörer på skilda nivåer av makt och praktik påverkar och påverkas av varandra. Några av de teorier som används i våra analyser är institutionsteorier, socialsemiotik och olika varianter av diskursanalys. Samtidigt har vi också ett intresse av att kombinera olika perspektiv i flerdimensionella analyser. Ett exempel kan vara kognitionsteorier, som kan förklara vissa aspekter av villkoren för lärande i kombination med kritiskt samhällsvetenskapliga teorier.
Gruppmedlemmar
Gruppansvariga
Anna-Lena Kempe
Universitetslektor
Medlemmar
Anna Ahlgren
Doktorand
Isak Benyamine
Universitetslektor
Daniel Blixt
Doktorand
Frans Hagerman
Universitetslektor
Dagmar Hedman
Doktorand
Tanya O'Reilly
Doktorand
Petra Anna Petersen
Lektor
Patric Sahlén
Doktorand
Mattias Stjernqvist
Doktorand
Tore West
Professor
Matilda Wiklund
Universitetslektor/stf Prefekt