Stockholms universitet

Forskningsprojekt Att undervisa för kreativitet: diskurser, didaktiska modeller och etiska dimensioner

Kreativitet är en viktigt kompetens för att driva samhällsutvecklingen framåt och elever ska enligt läroplanen och EU-förordningar ges möjlighet att utveckla sin kreativa förmågor. Detta betyder att lärare måste ha kompetens för att bedriva undervisning som gynnar detta.

Studenter vid laptop, ser ut att ha roligt.
FOTO: DEMKAT

Kreativitet, innovation och tänkande utanför etablerade ramar är viktiga kompetenser för att driva samhällsutvecklingen framåt samt för att hantera komplexa problem. I styrdokument på EU-nivå och i läroplaner för svenska skolan skrivs det tydligt fram att elever ska få möjlighet att utveckla sina kreativa förmågor. Samtidigt pekar forskningen på att det är viktigt att lärare utvecklar lämpliga kompetenser för att kunna bedriva undervisning som gynnar elevernas kreativitet. Detta projekt syftar till att undersöka spänningsfältet mellan kreativitet och etik genom att kartlägga lärares undervisningsstrategier och antaganden om kreativitet.
 

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Frans Hagerman

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Frans bild

Medlemmar

Shu-Nu Chang Rundgren

Professor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Shu-Nu Chang Rundgren photo was taken in September 2017

Publikationer