Daniel BlixtDoktorand
Om mig
Min bakgrund är främst inom gymnasieskolan där jag undervisade 2003 - 2021, en tjänst som jag från 2020 kombinerade med att undervisa på lärarprogrammen på Institutionen för pedagogik och didaktik (IPD). Jag läste under denna tid även min masterutbildning på IPD och under våren 2023 hade jag tjänst som universitetsadjunkt på institutionen.
Mitt forskningsområde är ungas läsande där jag undersöker grundskoleelevers berättelser om läsning utifrån syftet att öka kunskapen om elevernas föreställningar om sig själva som läsare. Avhandlingens empiri består av fokusgruppsintervjuer med elever i årskurs nio där de berättar om sina erfarenheter och upplevelser av att läsa. Det teoretiska ramverket utgörs av ’small stories’-ansatsen inom narrativ teori och metod.
Avhandlingens motiv är att problematisera den påstådda minskningen av läsintresset bland barn och ungdomar och i förlängningen den rådande uppfattningen om en läskris. Det vetenskapliga intresset är att detta hittills outforskade tillvägagångssätt att undersöka barns och ungdomars relation till läsning kan ge ytterligare perspektiv på deras påstådda ointresse för läsning.