Stockholms universitet

Forskargrupp Vuxnas lärande

Forskargruppen har ett brett intresse för vuxnas lärande, från ungdomsåren till ålderdomen. Vi studerar formellt lärande i vuxenutbildning, högre utbildning och folkbildning, men även det som sker informellt, i arbetslivet och på fritiden. Vi intresserar oss särskilt för vad som händer i övergången mellan olika livssituationer, utbildningar och arbeten.

Foto: Motphotos
Foto: Motphotos

Gruppbeskrivning

I dagens samhälle ställs allt högre krav på att människor lär nytt och utvecklar kompetenser för ett föränderligt arbetsliv. Samtidigt ställs krav på att människor formar ett aktivt medborgarskap för att bidra till utvecklingen av det civila samhället och ett demokratiskt medborgarskap.

Att studera villkor och konsekvenser av deltagande i utbildning, arbete och fritidsaktiviteter är viktigt för att förstå hur vuxna formas som personer och samhällsmedborgare, men också utvecklas inom en profession eller ett yrke.

Frågor om vuxnas lärande, vad som lärs och hur samt dess villkor studeras på individ-, organisatorisk och samhällelig nivå utifrån olika teoretiska perspektiv och med olika forskningsmetoder.

Vår erfarenhet

Forskarna i gruppen har tillsammans en gedigen erfarenhet av forskning om:

  • Vuxnas lärande under olika livsskeenden och i olika miljöer,
  • Identitetsformering, livsförlopp, karriärutveckling och karriärövergångar,
  • Traditionella och icke-traditionella deltagare/studenter och vilken betydelse deras sociala och etniska bakgrund, uppväxtmiljö, ålder, funktionsvariationer har för deras lärande och karriärmöjligheter,
  • Hur vuxna lär genom att delta i utbildning, arbetsliv, kultursektorn och civilsamhällets organisationer,
  • Medborgarutbildning – dvs. hur villkor för lärande till ett aktivt medborgarskap främjas.

Gruppen arbetar aktivt med forskningsansökningar till såväl nationella som internationella finansiärer. Flera har långvarig erfarenhet av forskning på EU-nivå.

Forskarnätverk

Forskarna ingår i forskarnätverk nationellt och internationellt bland annat i ESREA (the European Society for Research on the Education of Adults), NoRNet (Nordic Research Network on Transitions, Career and Guidance), (PIA) Pedagogik i arbetslivet.

Forskargruppen är del av två forskarskolor: Finnfram och Vuxnas lärande:

FinnFram är en forskarskola inriktad på karriärlärande, karriärvägledning och övergångar mellan skola, fortsatt utbildning och arbete och ges i samarbete mellan Umeå, Stockholms, Göteborgs och Malmö Universitet. Vuxnas lärande är en forskarskola inriktad på vuxnas lärande inom Komvux och ges i samarbete mellan Linköpings, Jönköpings och Stockholms universitet.

Vårt seminarium

Forskargruppen har ett seminarium, Adult Education Seminar, där forskning inom området diskuteras. Seminariet tar emot gästforskare från olika delar av världen som arbetar med relevant forskning inom området. Seminariet är också ett forum för att diskutera mastersstudenters, doktoranders och seniora forskares texter. Seminariet hålls på engelska, vanligtvis sista torsdagen varje månad kl. 10-12.

En mosaik av forskning om vuxnas lärande (engelska) (459 Kb)

Gruppmedlemmar

Gruppansvariga

Camilla Thunborg

Professor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Camilla Thunborg, professor i pedagogik

Malgorzata Malec Rawinski

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Malgorzata Malec

Medlemmar

Agnieszka Bron

Professor emerita

Institutionen för pedagogik och didaktik
Agnieszka Bron

Henrik Fürst

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Henrik Fürst

Hanna Li Kusterer

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik

Annica Källebo

Doktorand

Institutionen för pedagogik och didaktik
Annica Källebo

Kiki Maleika Qiu

Doktorand

Institutionen för pedagogik och didaktik
Picture

Johanna Mufic

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik

Staffan Nilsson

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik

Anna Nørholm Lundin

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
foto

Blanka Ráhel Rósa

Doktorand

Institutionen för pedagogik och didaktik
BR

Mattias Stjernqvist

Doktorand

Institutionen för pedagogik och didaktik
Mattias Stjernqvist

Katarzyna Maria Twaróg

Doktorand

Institutionen för pedagogik och didaktik
Katarzyna Maria Twaróg

Dragana Vujanic Eriksson

Doktorand

Institutionen för pedagogik och didaktik
Dragana Vujanic Eriksson

Marie Wos

Doktorand

Institutionen för pedagogik och didaktik
Marie Groth

Forskningsprojekt

Publikationer

Nyheter