Stockholms universitet

Forskargrupp Vuxnas lärande

Forskargruppen intresserar sig för vuxnas lärande i både organiserade former, som exempelvis gymnasie-, vuxen-, högre utbildning, och folkbildning, såväl som vuxnas lärande i vardagsliv och arbetsliv. Vi undersöker även villkoren för deltagande i och övergångar mellan olika utbildningsformer, mellan utbildning och arbetsliv samt mellan arbetsliv och fritid. 

Foto: Motphotos
Foto: Motphotos

IMPORTANT NOTICE

The Adult Education Seminar on April 25 – The Seminar is Dedicated to the Research Work of Professor John Field, 1949-2024

At the Adult Education Seminar April 25, we discuss the research work from one important scholar in Adult and Lifelong learning, Professor John Field, that recently passed away. A presentation of John and his work is attached here.

Time and venue: April 25, at 9.30-12.00 in room 1708, Department of Education, Frescativägen 54, Stockholm University.

For texts to the seminar, kindly contact Malgosia Malec Rawinski

Warmly welcome to the seminar.

Gruppbeskrivning

I dagens samhälle ställs allt högre krav på att människor lär nytt och utvecklar kompetenser för ett föränderligt arbetsliv. Samtidigt ställs krav på att människor formar ett aktivt medborgarskap för att bidra till utveckling av det civila samhället. Studier av tillträde, deltagande och genomströmning i formella utbildningssammanhang är viktiga för att undersöka sociala villkor för vuxnas lärande, men även lärande till en profession, professionalisering och utveckling av professionell expertis.
Frågor om vuxnas lärande, vad som lärs och hur samt dess villkor studeras på individ-, organisatorisk och samhällelig nivå utifrån olika teoretiska perspektiv och med olika forskningsmetoder.


Vår erfarenhet

Forskarna i gruppen har tillsammans en gedigen erfarenhet av forskning om:

  • vuxnas lärande, identitetsformering, karriärutveckling och övergångar, 
  • studieframgång, anställningsbarhet, studieavbrott och genomströmning,
  • traditionella och icke-traditionella deltagare/studenter och deras sociala bakgrund och uppväxtmiljöer,
  • organisationer, professioner samt nationell och internationell utbildningspolicy samt
  • social klass och migration. 

Gruppen arbetar aktivt med forskningsansökningar till såväl nationella som internationella finansiärer. Flera har långvarig erfarenhet av forskning på EU nivå.
 

Forskarnätverk

Forskarna ingår i forskarnätverk nationellt och internationellt bland annat i ESREA (the European Society for Research on the Education of Adults), EERA (European Educational Research Association), Nordic Research Network on transitions, career and guidance, Forskarnätverket Karriärutveckling och vägledning (KAV).


Våra seminarier

Forskargruppen har ett seminarium – Adult Education Seminar - där intressant forskning inom området diskuteras. Seminariet tar emot gästforskare från olika delar av världen som arbetar med relevant forskning inom området. Seminariet är också ett forum för att diskutera masterstudenters, doktoranders och seniora forskares texter. Seminariet hålls på engelska, vanligtvis sista torsdagen varje månad kl. 10-12.

Forskargruppen medverkar i Utbildningssociologiska och utbildningspolitiska seminariet, som har ett intresse för utbildningssociologi med fokus på sociala gruppers användning av skola och utbildningssystemet i stort, hur studieframgång uppstår och värderas, hur strategier och övergångar till och från eller inom systemet utvecklas samt hur synen på meritokrati förändras. Det finns även ett professionsintresse; hur professioner utvecklas och förändras över tid. Seminariet är huvudsakligen på svenska men engelska kan förekomma.

Vi medverkar även i Seminariet om Migration, lärande och utbildning, som samlar forskare från flera av institutionens forskargrupper. Seminariet har fokus på pedagogiska frågor som uppstår i samband med migration. Detta seminarium använder engelska som arbetsspråk.

En mosaik av forskning om vuxnas lärande (engelska) (459 Kb)

Gruppmedlemmar

Gruppansvariga

Camilla Thunborg

Professor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Camilla Thunborg, professor i pedagogik

Malgorzata Malec Rawinski

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Malgorzata Malec

Medlemmar

Gunilla Avby

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Gunilla Avby

Agnieszka Bron

Professor emerita

Institutionen för pedagogik och didaktik
Agnieszka Bron

Henrik Fürst

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Henrik Fürst

Staffan Nilsson

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik

Anna Nørholm Lundin

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Anna

Ali Osman

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Ali Osman

Morteza Eslahchi

Timlärare

Institutionen för pedagogik och didaktik
Morteza Eslahchi, fotograf: Sören Andersson

Dagmar Hedman

Doktorand

Institutionen för pedagogik och didaktik
Dagmar Hedman

Fariba Majlesi

Doktorand

Institutionen för pedagogik och didaktik
Fariba Majlesi

Verena Meister

Doktorand

Institutionen för pedagogik och didaktik
Verena Meister

Annica Källebo

Doktorand

Institutionen för pedagogik och didaktik
Annica Källebo

Blanka Ráhel Rósa

Doktorand

Institutionen för pedagogik och didaktik
BR

Mattias Stjernqvist

Doktorand

Institutionen för pedagogik och didaktik
Mattias Stjernqvist

Katarzyna Maria Twaróg

Doktorand

Institutionen för pedagogik och didaktik
Katarzyna Maria Twaróg

Dragana Vujanic Eriksson

Doktorand

Institutionen för pedagogik och didaktik
Dragana Vujanic Eriksson

Marie Wos

Doktorand

Institutionen för pedagogik och didaktik
Marie Groth

Forskningsprojekt

Publikationer

Nyheter

Kalender