Forskargrupp Vuxnas lärande
Forskargruppen har ett brett intresse för vuxnas lärande, från ungdomsåren till ålderdomen. Vi studerar formellt lärande i vuxenutbildning, högre utbildning och folkbildning, men även det som sker informellt, i arbetslivet och på fritiden. Vi intresserar oss särskilt för vad som händer i övergången mellan olika livssituationer, utbildningar och arbeten.
Gruppbeskrivning
I dagens samhälle ställs allt högre krav på att människor lär nytt och utvecklar kompetenser för ett föränderligt arbetsliv. Samtidigt ställs krav på att människor formar ett aktivt medborgarskap för att bidra till utvecklingen av det civila samhället och ett demokratiskt medborgarskap.
Att studera villkor och konsekvenser av deltagande i utbildning, arbete och fritidsaktiviteter är viktigt för att förstå hur vuxna formas som personer och samhällsmedborgare, men också utvecklas inom en profession eller ett yrke.
Frågor om vuxnas lärande, vad som lärs och hur samt dess villkor studeras på individ-, organisatorisk och samhällelig nivå utifrån olika teoretiska perspektiv och med olika forskningsmetoder.
Vår erfarenhet
Forskarna i gruppen har tillsammans en gedigen erfarenhet av forskning om:
- Vuxnas lärande under olika livsskeenden och i olika miljöer,
- Identitetsformering, livsförlopp, karriärutveckling och karriärövergångar,
- Traditionella och icke-traditionella deltagare/studenter och vilken betydelse deras sociala och etniska bakgrund, uppväxtmiljö, ålder, funktionsvariationer har för deras lärande och karriärmöjligheter,
- Hur vuxna lär genom att delta i utbildning, arbetsliv, kultursektorn och civilsamhällets organisationer,
- Medborgarutbildning – dvs. hur villkor för lärande till ett aktivt medborgarskap främjas.
Gruppen arbetar aktivt med forskningsansökningar till såväl nationella som internationella finansiärer. Flera har långvarig erfarenhet av forskning på EU-nivå.
Forskarnätverk
Forskarna ingår i forskarnätverk nationellt och internationellt bland annat i ESREA (the European Society for Research on the Education of Adults), NoRNet (Nordic Research Network on Transitions, Career and Guidance), (PIA) Pedagogik i arbetslivet.
Forskargruppen är del av två forskarskolor: Finnfram och Vuxnas lärande:
FinnFram är en forskarskola inriktad på karriärlärande, karriärvägledning och övergångar mellan skola, fortsatt utbildning och arbete och ges i samarbete mellan Umeå, Stockholms, Göteborgs och Malmö Universitet. Vuxnas lärande är en forskarskola inriktad på vuxnas lärande inom Komvux och ges i samarbete mellan Linköpings, Jönköpings och Stockholms universitet.
Vårt seminarium
Forskargruppen har ett seminarium, Adult Education Seminar, där forskning inom området diskuteras. Seminariet tar emot gästforskare från olika delar av världen som arbetar med relevant forskning inom området. Seminariet är också ett forum för att diskutera mastersstudenters, doktoranders och seniora forskares texter. Seminariet hålls på engelska, vanligtvis sista torsdagen varje månad kl. 10-12.
En mosaik av forskning om vuxnas lärande (engelska) (459 Kb)
Gruppmedlemmar
Gruppansvariga
Camilla Thunborg
Professor
Malgorzata Malec Rawinski
Universitetslektor
Medlemmar
Agnieszka Bron
Professor emerita
Henrik Fürst
Universitetslektor
Hanna Li Kusterer
Universitetslektor
Annica Källebo
Doktorand
Kiki Maleika Qiu
Doktorand
Johanna Mufic
Universitetslektor
Staffan Nilsson
Universitetslektor
Anna Nørholm Lundin
Universitetslektor
Blanka Ráhel Rósa
Doktorand
Mattias Stjernqvist
Doktorand
Katarzyna Maria Twaróg
Doktorand
Dragana Vujanic Eriksson
Doktorand
Marie Wos
Doktorand