Forskningsprojekt Inkluderande undervisning och komvux, hur fungerar det?
Komvux erbjuder en andra chans för vuxna att komplettera sin utbildning, men för de som är i behov av extra stöd kan vägen till lärande vara särskilt utmanande. Denna avhandling undersöker hur villkoren för inkludering i komvux kan se ut och vad som formar dem.

Komvux brukar beskrivas som en andra chans för vuxna som behöver komplettera sin tidigare utbildning på grundläggande eller gymnasial nivå. Att sätta sig i skolbänken som vuxen kan vara en utmaning i sig, men att studera som vuxen i behov av det som vanligtvis benämns som extra stöd för lärande kan komplicera situationen ytterligare.
Det råder dessutom stora olikheter mellan kommuner i frågan om resurser, utbildningsutbud, organisation och genomförande av undervisning i komvux. Dessa lokala variationer kan leda till varierande villkor för in(ex)kludering för de vuxna studerande, men även ojämlikheter i lärarnas arbetssituation.
Denna avhandling riktar sitt intresse mot inkluderande undervisning i komvux. Genom tre delstudier undersöker avhandlingen hur inkludering som koncept framställts och uppdragsformulerats i komvux läroplaner genom dess historia, hur inkludering kontextualiseras i undervisningspraktiken, och vilka erfarenheter av inkluderande undervisning i komvux vuxna studerande har. Specifikt fokus i avhandlingen ligger på hur inkludering förstås i policy, hur inkludering iscensätts i undervisningspraktiken, och vilka erfarenheter av inkluderande undervisning vuxna i behov av stöd i undervisningen har.
Detta är ett doktorandprojekt.
Huvudhandledare: Malgosia Malec Rawinski
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Dragana Vujanic Eriksson
Doktorand
