Forskningsämne Internationell och jämförande pedagogik
Inom ämnet söker vi svar på frågor om hur vi ska förstå skillnader i världens olika utbildningssystem och utbildningsförhållanden. Forskningen är tvärvetenskaplig och strävar efter att ge en helhetssyn på utbildningsfrågor ur ett internationellt och jämförande, både samtida och historiskt perspektiv.
Forskarna intresserar sig för hur utbildning och lärande formas eftersom villkoren för den påverkas av många faktorer, till exempel utvecklingsnivå, mänskliga rättigheter, demokrati och politik. Globaliseringen har haft en stor inverkan på hur vi ser på utbildning, lärande och skola. Sverige och andra länder påverkas till exempel i allt större utsträckning av internationella mätningar och rankningar, såsom PISA-undersökningen.
Internationell och jämförande pedagogik är ett relevant forskningsfält för alla som är intresserade av hur utbildning tar form i en social och samhällelig kontext. Genom vår forskning inom ämnet vill vi bidra till en bättre förståelse för lärande och utbildningsfenomen, dess utveckling, ledning och styrning i olika samhällen och kulturer. Vi intresserar oss för dels den svenska utbildningstraditionens särdrag och förändringar, dels internationella trender och tendenser.
Relaterat forskningsämne
Pedagogik
På denna sida
Forskare
Susanne Kreitz-Sandberg
Universitetslektor

Meeri Hellsten
Professor

Marianne Teräs
Professor

Max Scheja
Professor

Annica Källebo
Doktorand

Helena Reierstam
Universitetslektor

Malgorzata Malec Rawinski
Universitetslektor

Ali Osman
Professor

Jonas Gustafsson
Universitetslektor

Petros Gougoulakis
Professor
Ulf Fredriksson
Universitetslektor

Christine Bendixen
Universitetslektor

Björn Boman
Forskare

Adrian Rexgren
Doktorand

Elena Dingu Kyrklund
Forskarstuderande

Joakim Landahl
Professor
Shu-Nu Chang Rundgren
Professor

Forskargrupper
Nyheter
Verksamhet kopplad till ämnet
Forskningen bedrivs vid institutionen för pedagogik och didaktik.
Institutionen för pedagogik och didaktik