Forskargrupp Pedagogisk och didaktisk forskning om medborgarkompetenser (ERiCC)
Forskargruppen Pedagogisk och didaktisk forskning om medborgarkompetenser (ERiCC) intresserar sig för centrala kompetenser i en pluralistisk demokrati. De studeras i termer av kunskaper, färdigheter och attityder i samband med att individer reflekterar och handlar i olika praktiker och situationer.
Gruppbeskrivning
ERiCCs forskningsfokus omfattar både policydokument och undervisnings- och lärandepraktiker inom såväl formell som informell utbildning. I forskargruppen tillämpas varierande teoretiska och metodologiska ansatser. Idag bedriver gruppen forskning om medborgarkompetenser inom till exempel följande områden:
- Kontroversiella frågor och argumentation
- Kritiskt och kreativt tänkande
- Kultur och estetik
- Lärarprofessionen
- Social, ekologisk och ekonomisk hållbar utveckling
Forskningseminarier
ERiCC seminarieschema (engelska)
Gruppmedlemmar
Gruppansvariga
Shu-Nu Chang Rundgren
Professor
Medlemmar
Maria Calissendorff
Universitetslektor
Kajsa Falkner
Universitetslektor
Frans Hagerman
Universitetslektor
Michael Håkansson
Universitetslektor
Caroline Ignell
Universitetslektor
Sidney Pereira Da Silva
Doktorand
Eva Edman Stålbrandt
Universitetslektor
Eva Svärdemo Åberg
Universitetslektor