Forskargrupp Pedagogisk och didaktisk forskning om medborgarkompetenser (ERiCC)
Forskargruppen Pedagogisk och didaktisk forskning om medborgarkompetenser (ERiCC) intresserar sig för centrala kompetenser i en pluralistisk demokrati. De studeras i termer av kunskaper, färdigheter och attityder i samband med att individer reflekterar och handlar i olika praktiker och situationer.
Gruppbeskrivning
ERiCCs forskningsfokus omfattar både policydokument och undervisnings- och lärandepraktiker inom såväl formell som informell utbildning. I forskargruppen tillämpas varierande teoretiska och metodologiska ansatser. Idag bedriver gruppen forskning om medborgarkompetenser inom till exempel följande områden:
- Kontroversiella frågor och argumentation
- Kritiskt och kreativt tänkande
- Kultur och estetik
- Lärarprofessionen
- Montessoripedagogik
- Social, ekologisk och ekonomisk hållbar utveckling
Forskningseminarier
ERiCC seminarieschema (engelska)
Gruppmedlemmar
Gruppansvariga
Shu-Nu Chang Rundgren
Professor
Medlemmar
Maria Calissendorff
Universitetslektor
Kajsa Falkner
Universitetslektor
Per Gynther
Universitetslektor
Frans Hagerman
Universitetslektor
Michael Håkansson
Universitetslektor
Caroline Ignell
Universitetslektor
Eva Edman Stålbrandt
Universitetslektor
Eva-Maria Tebano Ahlquist
Universitetslektor