Forskningsämne Yrke, yrkesutbildning och professionsutveckling
Inom temat är vi intresserade av hur människor lär sig yrken och utvecklas inom olika yrkesområden. Centralt är yrkesutbildning både i gymnasium och komvux. Forskningen inriktar sig på frågor inom yrkesskolor och arbetslivet, samt övergångar från utbildning till yrkeslivet från olika perspektiv.
Forskningen handlar om frågor relaterade till gymnasial yrkesutbildning, yrkeshögskola, folkhögskolor såväl som yrkeslärarutbildning nationellt, internationellt och komparativt.
Forskningen inom fältet karakteriseras av en mångfald av teoretiska och metodiska utgångspunkter, liksom av olika kunskapstraditioner i syfte att utforska forskningsproblem på olika nivåer samt relationer mellan dessa.
På makronivå, det vill säga samhällsnivå, kan vi ställa frågor om hur yrkesutbildningen har varit och är organiserad och utformad i olika sammanhang. På meso- och mikro, som innebär organisationer samt elever och lärare, kan vi ställa frågor om hur yrkegymnasier är organiserade och hur de leds. Vidare kan vi även analyserera processer för design av undervisning, lärande, kompetensutveckling och bedömning i klassrum och på arbetsplatser. Forskningsfältet bidrar till en forskningsbaserad yrkeslärarutbildning.
Relaterat forskningsämne
Pedagogik
På denna sida
Forskare
Carina Carlhed Ydhag
Professor/Prefekt

Katarina Lagercrantz All
Universitetslektor

Åsa Broberg
Universitetslektor/Studierektor forskarnivå
Eva Eliasson
Universitetslektor

Janne Kontio
Universitetslektor

Ruhi Tyson
Universitetslektor

Petros Gougoulakis
Professor
Rebecca Ye
Universitetslektor

Marianne Teräs
Professor

Lazaro Moreno Herrera
Professor

Shu-Nu Chang Rundgren
Professor

Forskargrupper
Nyheter
Verksamhet kopplad till ämnet
Forskningen bedrivs vid institutionen för pedagogik och didaktik.
Institutionen för pedagogik och didaktik