Stockholms universitet

Forskningsprojekt Förebygga tidiga avhopp inom yrkesutbildning

I projektet tittar vi närmare på orsaker till tidiga avhopp inom gymnasial yrkesutbildning och sätt att förebygga dessa. Vilken koppling har till exempel olika undervisningsstilar samt olika typer av pedagogik till studieresultat och tidiga av avhopp? Hur kan vi förebygga tidiga avhopp?

Gymnasielever framför elektronisk mätutrustning
FOTO: MIRZA SUDZUKA

Projektet fokuserar på att analysera lärarstilar och de undervisningsmetoder som lärare i yrkesinriktad gymnasieutbildning använder samt deras inflytande på elevernas utbildningsprestationer i syfte att förebygga elevers avhopp.

Projektets mål är:

  • att utveckla kunskapen om olika undervisningsstilar och pedagogik och deras samband med akademiska resultat och förebyggande av avhopp i yrkesinriktade gymnasieutbildningar,
  • att identifiera framgångsrika undervisningsmetoder inom yrkesutbildning och dess påverkan på elevernas utbildningsresultat,
  • att bidra till att förmedla framgångsrika pedagogiska metoder för att minska avhoppen i yrkesinriktad gymnasieutbildning.

Projektet använder en "mixed method strategy" med både kvantitativa och kvalitativa metoder.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Professor Carme Pinya Medina

University of the Balearic Islands

Professor Francisca Salvá

University of the Balearic Islands

Medlemmar

Lazaro Moreno Herrera

Professor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Lazaro Moreno Herrera, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet