Stockholms universitet

Forskargrupp Yrkeskunnande och lärande

Vocational education and training (VET) - som på svenska blir Yrkeskunnande och lärande (YL) - är ett väletablerat internationellt forskningsområde som idag uppmärksammas på flera plan i relation till frågor om yrkeskunnande, kvalifikationer och kompetenser.

 Män i möbelsnickeri
FOTO: BOGGY

Gruppbeskrivning

Vocational education and training (VET) - som på svenska blir Yrkeskunnande och lärande (YL) - är ett väletablerat internationellt forskningsområde som idag uppmärksammas på flera plan i relation till frågor om yrkeskunnande, kvalifikationer och kompetenser.

Forskargruppen VETYL arbetar med många nationella och internationella forskningsnätverk med ett flertal olika forskningsfrågor. På det samhälleliga planet kan det exempelvis handla om utbildningssystem – med fokus på både historisk och framtida utveckling. På institutionsnivå handlar våra frågor till exempel om hur yrkesutbildningen har varit och är organiserad och utformad i olika sammanhang. På klassrumsnivå ägnas uppmärksamhet åt analys och design av processer för undervisning, lärande och bedömning i en mängd olika miljöer.

Yrkesutbildning täcker ett brett utbud av innehåll, olika yrkesområden och olika kunskapstraditioner. Forskargruppen VETYL vid Stockholms universitet ser samverkan mellan forskare från olika områden som en förutsättning för kunskapsutveckling inom yrkesutbildningsområdet.

Centrala forskningsintressen inom detta område kännetecknas av ömsesidigt beroende och intersektionalitet, vilket kräver tvärvetenskapligt arbete. Frågor om harmonisering av utbildning, transparens och rörlighet inom den europeiska politiska arenan finns också i fokus för vår forskning; detta ofta i relation till ekonomisk tillväxt och övergripande social välfärd.

VET-forskning fokuserar på frågor om vilka generella och specifika kompetenser som eftersträvas inom och för olika yrkesområden, hur och i vilka sammanhang man lär sig dessa är exempel på frågor av yrkesdidaktiskt intresse. Samtidigt som det finns önskemål om ökad samverkan mellan skola och arbetsliv finns det också motsättningar i förhållande till var yrkesutbildning bör förläggas, i skolan eller i arbetslivet. Likaså är frågor om vad som främjar yrkeslärande och enkulturering i yrkeskulturer, hur yrkeslärare och elever uppfattar sina yrkesämnen samt hur yrkeskunskap och kompetens utvecklas, bedöms och betygssätts i olika miljöer aktuella. 

Från en svensk horisont förväntas forskningsfältet bidra såväl till en forskningsbaserad yrkeslärarutbildning som till utvecklingen av yrkesutbildning för ungdomar och vuxna oavsett om utbildningen genomförs i skolmiljö eller arbetslivet. 

 

Forskningsseminarier

Vi organiserar regelbundet "Vocational Education & Training Seminar" där vi diskuterar och presenterar aktuell forskning inom området. 

Se vårt engelska kalendarium
Se även våra engelska seminariesidor.

 

 

Gruppmedlemmar

Gruppansvariga

Lazaro Moreno Herrera

Professor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Lazaro Moreno Herrera, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet

Marianne Teräs

Professor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Marianne Teräs-foto-SörenAndersson

Medlemmar

Ruhi Tyson

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Ruhi Tyson

Mikael Persson

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Mikael Persson

Rebecca Ye

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Rebecca Ye

Janne Kontio

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Janne_Kontio

Eva Eliasson

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Eva Eliasson

Åsa Broberg

Universitetslektor/Studierektor forskarnivå

Institutionen för pedagogik och didaktik
Foto på Åsa Broberg

Katarina Lagercrantz All

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Katarina Lagercrantz All

Petros Gougoulakis

Professor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Petros Gougoulakis

Forskningsprojekt

Publikationer

Nyheter

Kalender