Forskargrupp Yrkeskunnande och lärande
Vocational education and training (VET) - som på svenska blir Yrkeskunnande och lärande (YL) - är ett väletablerat internationellt forskningsområde som idag uppmärksammas på flera plan i relation till frågor om yrkeskunnande, kvalifikationer och kompetenser.
Gruppbeskrivning
Vocational education and training (VET) - som på svenska blir Yrkeskunnande och lärande (YL) - är ett väletablerat internationellt forskningsområde som idag uppmärksammas på flera plan i relation till frågor om yrkeskunnande, kvalifikationer och kompetenser.
Forskargruppen VETYL arbetar med många nationella och internationella forskningsnätverk med ett flertal olika forskningsfrågor. På det samhälleliga planet kan det exempelvis handla om utbildningssystem – med fokus på både historisk och framtida utveckling. På institutionsnivå handlar våra frågor till exempel om hur yrkesutbildningen har varit och är organiserad och utformad i olika sammanhang. På klassrumsnivå ägnas uppmärksamhet åt analys och design av processer för undervisning, lärande och bedömning i en mängd olika miljöer.
Yrkesutbildning täcker ett brett utbud av innehåll, olika yrkesområden och olika kunskapstraditioner. Forskargruppen VETYL vid Stockholms universitet ser samverkan mellan forskare från olika områden som en förutsättning för kunskapsutveckling inom yrkesutbildningsområdet.
Centrala forskningsintressen inom detta område kännetecknas av ömsesidigt beroende och intersektionalitet, vilket kräver tvärvetenskapligt arbete. Frågor om harmonisering av utbildning, transparens och rörlighet inom den europeiska politiska arenan finns också i fokus för vår forskning; detta ofta i relation till ekonomisk tillväxt och övergripande social välfärd.
VET-forskning fokuserar på frågor om vilka generella och specifika kompetenser som eftersträvas inom och för olika yrkesområden, hur och i vilka sammanhang man lär sig dessa är exempel på frågor av yrkesdidaktiskt intresse. Samtidigt som det finns önskemål om ökad samverkan mellan skola och arbetsliv finns det också motsättningar i förhållande till var yrkesutbildning bör förläggas, i skolan eller i arbetslivet. Likaså är frågor om vad som främjar yrkeslärande och enkulturering i yrkeskulturer, hur yrkeslärare och elever uppfattar sina yrkesämnen samt hur yrkeskunskap och kompetens utvecklas, bedöms och betygssätts i olika miljöer aktuella.
Från en svensk horisont förväntas forskningsfältet bidra såväl till en forskningsbaserad yrkeslärarutbildning som till utvecklingen av yrkesutbildning för ungdomar och vuxna oavsett om utbildningen genomförs i skolmiljö eller arbetslivet.
Forskningsseminarier
Vi organiserar regelbundet "Vocational Education & Training Seminar" där vi diskuterar och presenterar aktuell forskning inom området.
Se vårt engelska kalendarium
Se även våra engelska seminariesidor.
Gruppmedlemmar
Gruppansvariga
Lazaro Moreno Herrera
Professor
Marianne Teräs
Professor
Medlemmar
Ruhi Tyson
Universitetslektor
Mikael Persson
Universitetslektor
Rebecca Ye
Universitetslektor
Janne Kontio
Universitetslektor
Eva Eliasson
Universitetslektor
Åsa Broberg
Universitetslektor/Studierektor forskarnivå
Katarina Lagercrantz All
Universitetslektor
Petros Gougoulakis
Professor