Forskningsprojekt Platser och gränser - utlandsfödda barns och ungdomars utbildningsövergångar i Sverige
Forskning visar att en tilltagande boende- och skolsegregation skapat en påtaglig ojämlikhet mellan olika kommuner och enskilda skolor. Var barn och unga bor och vilken skola de går i har fått en avgörande betydelse för möjligheten att nå kunskapskraven och att studera vidare. Vilka är orsaker och vad kan göras för att förändra situationen?
I forskning och daglig medierapportering beskrivs skolan spela en särskilt viktig men också stundtals begränsande roll för barn och ungas samhälleliga integration. Ojämlikheten mellan kommuner och skolor påverkar i hög grad barns och ungas möjligheter att uppfylla utbildningssystemets kunskapskrav och därmed även övergångar mellan olika skolformer. Speciellt svårt att hantera dessa övergångar är det för utlandsfödda barn och unga som även avviker från majoritetssamhället på grund av sin etnicitet och religion.
Syfte
Det övergripande syftet med projektet är att generera empirisk och teoretisk kunskap om hur utlandsfödda barns och ungdomars utbildningsövergångar mellan grundskola och gymnasium samt gymnasium och högre utbildning/arbetsliv formas av strukturella, sociala och symboliska gränser samt de platser där de genomför sin utbildning.
Forskningsfrågor
- Vilka övergripande möjligheter och utmaningar innebär utbildningsövergångar för utlandsfödda barn och ungdomar i Sveriges kommuner?
- Hur formar strukturella, sociala och symboliska gränser utbildningsövergångar för utlandsfödda barn och ungdomar, och hur samvarierar dessa gränser med platser där utbildningen genomförs?
- Hur hanteras, förhandlas och upplevs strukturella, sociala och symboliska gränser av utlandsfödda barn och ungdomar samt skolaktörer i landsbygdskommuner och förortskommuner?
Utveckling av forskningsmiljö mot Utbildning och Migration
Projektet ”Navigera platsens och gränsernas betydelse” utgör grunden för utvecklandet av en forskningsmiljö vid institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet. Forskningsmiljön ”Utbildning & Migration” avser sammanföra forskare från olika discipliner i syfte om att ge forskningsbaserade svar och lärdomar med stor vikt för en av vår tids centrala utbildningspolitiska frågor - utbildningssystemets organisering och undervisningens genomförande i förhållande till samhällets förändring och sociala sammanhållning.
Seminarieserie Utbildning & Migration
Forskningsmiljön Utbildning & Migration startar en ny seminarieserie hösten 2023: Education & Migration seminar series (EMSS). Seminarierna hålls på engelska.
Education & Migration Seminar Series (EMSS)
Projekttitel: Navigera platsens och gränsernas betydelse: en tvärvetenskaplig studie av utlandsfödda barns och ungdomars utbildningsövergångar i Sverige
Projektbeskrivning
Datainsamling
Det sexåriga forskningsprojektet Navigera platsens och gränsernas betydelse finansieras av Vetenskapsrådet och leds av professor Marianne Teräs. Projektet inleds med insamling av nationella registerdata i syfte att identifiera vilka möjligheter och begränsningar som återspeglas i utlandsfödda barn och ungdomars utbildningsövergångar. Vi kommer även att genomföra etnografiskt fältarbete vid utvalda skolor i tre kommuner i syfte att på ett mer djuplodande sätt följa utbildningsövergångarna. Detta innebär:
- intervjuer med kommunpolitiker, tjänstemän, rektorer, lärare, studie- och vägledare,
- intervjuer med utlandsfödda barn och ungdomar samt
- observationer av gymnasiemässor, öppet hus dagar, informationsträffar, vägledningssamtal etc.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Marianne Teräs
Professor
Medlemmar
Stefan Lund
Professor
Ali Osman
Universitetslektor
Andrea Voyer
Professor i sociologi
Rebecca Ye
Universitetslektor
Guilherme Kenjy Chihaya Da Silva
Docent