Stockholms universitet

Forskningsprojekt Rätt kompetens i rätt tid: Karriärbanor och yrkesambitioner inom och bortom Yrkeshögskolan

Projektet kommer att studera de svenska yrkeshögskolornas sociala rekrytering och deltagarnas övergång till arbetsmarknaden. Yrkeshögskolan är ett av de nyare tillskotten till det svenska utbildningssystemet och har expanderat kraftigt under det senaste tio åren.

In the line of fire
Christopher Burns / Unsplash

Målet med Yrkeshögskolan, YH, har varit att erbjuda eftergymnasiala former av yrkesutbildning som följer arbetslivets föränderliga behov under devisen: “Rätt kompetens i rätt tid”. Förhoppningen har varit att yrkeshögskolorna ska vara flexibla i att anpassa sin verksamhet till arbetsmarknadens behov samt bidra till att motverka en rad samhälleliga utmaningar, såsom en åldrande befolkning, könssegregation på arbetsmarknaden, och främja nyanländas arbetsintegrering.

Men trots Yrkeshögskolans väldiga expansion vet vi förhållandevis lite om hur effektivt detta policy instrument varit i att möta de utmaningar arbetslivet står inför, i synnerhet avseende vilka karriärbanor och yrkesambitioner som präglar deltagandet. I detta projekt sammanförs tre forskare med gedigna kunskaper i att analysera det svenska utbildningssystemets utformning med hjälp av kvantitativa och kvalitativa forskningsansatser.

Projektbeskrivning

Genom projektets och projektgruppens utformning kommer YH-deltagandet både att analyseras kvantitativt, med hjälp av storskalig demografisk registerdata, och kvalitativt, med fokus på frågor om utbildningsprograms urvalsförfarande, deltagares yrkesambitioner samt upplevelser av utbildning och övergång till arbetsliv. Vi kommer också använda styrkan i den kombinerade forskningsdesignen för att återknyta resultat från de olika delstudierna till varandra. Sammantaget adresserar projektet ett kraftigt expanderande segment i utbildningssystemet som ofta sägs spela en avgörande roll för att möta de utmaningar som den svenska arbetsmarknaden står inför.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Rebecca Ye

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Rebecca Ye

Medlemmar

Erik Nylander, docent / Associate Professor

Docent

Linköpings universitet / Linköping University
Erik Nylander, LiU

Margarita Chudnovskaya

Forskare

Institutet för social forskning
Margarita Chudnovskaya Profile Photo

Mer om projektet

Publikationer

Ye, Rebecca and Erik Nylander. (Forthcoming). Challenging Merit: Analysing competences in research on vocational education through convention theory. Historical Social Research.
 
Ye, Rebecca. (2024). “Convention theory and education to work transitions”. In Handbook of Economics and Sociology of Conventions, ed. Rainer Diaz-Bone and Guillemette de Larquier. Springer. 

Ye, Rebecca and Erik Nylander. 2024. Conventions of skilling: The plural and prospective worlds of higher vocational education. European Educational Research Journal, https://doi.org/10.1177/14749041241262826 

Ye, Rebecca, Margarita Chudnovskaya, and Erik Nylander. 2022. Right Competence at the Right Time — but for Whom? Social Recruitment of Participants in an Expanding Higher Vocational Education Segment in Sweden (2005–2019). Adult Education Quarterly 72: 380–400. https://doi.org/10.1177/07417136221080423.

Chudnovskaya, Margarita, Erik Nylander, and Rebecca Ye. 2023. Skills and adult educational choice: Gender (in)equality in a new form of Swedish vocational education. In A Research Agenda for Skills and Inequality, ed. Michael Tåhlin, 85–101. Edward Elgar Publishing.https://doi.org/10.4337/9781800378469.00012.

We have a collection of papers that are under review that deal with the geographical inequalities in participation in higher vocational education, justifications of participation, as well as skilling regimes in times of crises. Please get in touch, if of interest.

Symposier, Workshoppar och "Invited Talks"

The project team organized a symposium: “Right competence at the right time – but for whom? The transformation and expansion of higher vocational education” at the 13th Researching Work and Learning Conference June 2024, Linköping University. Ye was also invited to deliver a keynote address at the conference, entitled “The transformation of anticipatory governance in skilling regimes.”

Nylander, Erik and Margarita Chudnovskaya. 2024. “Kompetensförsörjningens geografi: Om yrkeshögskolan och dess lokalt rotade karriärvägar”. Research Seminar at Forskning vid Centrum för kommunstrategiska studier (CKS), Linköping University.

Ye, Rebecca and Erik Nylander. 2023. “Skills versus merit: A pragmatic sociological analysis of competences in educational research”. European Conference for Educational Research, Glasgow, August 2023, symposium on Conventions and Education

Ye, Rebecca and Erik Nylander. 2022. “Right competence at the right time – but for whom? Trajectories and aspirations within and beyond higher vocational education in Sweden”

  • Invited talk with Swedish Agency for Higher Vocational Education’s (MYH) Research Council, May 2022.
  • Research seminar, Division of Behavioural Sciences, Linköping University, October 2022.

Ye, Rebecca and Yasmin Y. Ortiga. 2022. “Stockpiling, anticipating and protecting skills: The mobilisation of skilling strategies in different phases of a crisis”.

  • Workshop on Comparative Perspectives on Skills and Skilling Regimes, June 2022, Stockholm University.
  • Swedish Sociological Association Conference, Uppsala University, March 2022.
  • International and Comparative Education Research Colloquium, Stockholm University, March 2022.

Ye, Rebecca and Erik Nylander. 2022. “Justificatory logics of skilling: the plural worlds of higher vocational education participation”.

  • Sociologidagarna, Gothenburg, March 2024
  • Nordic Sociological Association Conference, Iceland, August 2022.
  • Sociology/Economy of Conventions: An Interdisciplinary Conference for Methods and Theory Development (with special focus on Education), Leibniz University, Hannover, September 2022.
  • Organizing the World 2.0 Conference, Stockholm Centre for Organizational Research, Stockholm University, October 2022.

Ye, Rebecca, Chudnovskaya, Margarita and Erik Nylander. 2021. “Right competence at the right time, but for whom? Social recruitment of participants in an expanding higher vocational education segment in Sweden (2005-2019)”.

  • European Consortium for Sociological Research Conference, October 2021.
  • Nordic research network on vocational education and training (NordYrk) Conference, June 2021.
  • Research seminar, Swedish Institute for Social Research (SOFI), Stockholm University, May 2021.
  • Research seminar, Department of Education, Stockholm University, April 2021

"Coverage on research"

MYH. (April 25, 2022). “GD har ordet: Vad vet vi om yrkeshögskolan – ett försök att sammanfatta”. Ye, Chudnovskaya and Nylander (2022) featured in a summary by the Swedish Agency for Higher Vocational Education (Myndigheten för yrkeshögskolan).

Research-teaching nexus

Our research on higher vocational education has been incorporated into our teaching on courses such as Educational Planning (International and comparative education master’s programme), Utbildningspolitik och pedagogiska praktiker (Masterprogram i pedagogik) both at Stockholm University, as well as on the Masterprogram i pedagogik för yrkeslärare, at Linköping University.