Stockholms universitet

Forskningsprojekt Integration och inkludering av migranter i och genom yrke och arbete

Stark motivation, handlingskraft, språkkunskaper och stödjande sociala nätverk är nycklar för en hållbar integration av yrkeserfarna migranter i deras tidigare yrken i Sverige. I studien intervjuades 20 yrkeserfarna migranter och fem arbetsgivare.

Läkare som opererar en patient. Foto: Unsplash / Artur Tumasjan
Foto: Unsplash / Artur Tumasjan

Forskningsprojektets huvudsakliga mål var att identifiera faktorer som kan bidra till en hållbar integration av yrkeserfarna migranter i deras tidigare yrken i Sverige. Studien fokuserade på de tre yrkesområdena: vård och omsorg, byggsektorn och livsmedelssektorn.

Generellt sett tenderar studier inom detta område att fokusera på hinder som migranter möter på arbetsmarknaden. Den här studien fokuserade dock på migranter, som har lyckats med att börja arbeta inom sina yrken i Sverige.

Resultat

Resultaten av studien tyder på att det finns fyra huvudområden som måste beaktas när vi talar om integration och inkludering genom yrke och arbete:

  • Stark motivation och handlingskraft från ett individperspektiv,
  • språkkunskaper,
  • stödjande sociala nätverk både från ett individ- och arbetsplatsperspektiv samt
  • strukturella möjligheter ur ett samhällsperspektiv.

Resultatet visade även att det fanns olika vägar tillbaka till yrket. Vissa, som kockar, började arbeta inom sina tidigare yrken direkt efter ankomsten till Sverige. Några återgick till sina yrken, men på en lägre nivå, till exempel sjuksköterskor som arbetade som undersköterskor. Andra omskolade sig till ett nytt yrke och vissa vidareutbildade sig och arbetade exempelvis som lärare inom sina yrkesområden.

Användbarhet

Studiens resultat kommer att kunna användas av beslutsfattare, arbetsgivare och yrkesutövare som är involverade i att utforma och utvärdera system och utbildningsprogram för yrkeserfarna migranter.

Mer om resultatet och projektet finns nedan under projektbeskrivning och även i den broschyr du hittar under "Mer information", som sammanfattar studien och resultaten mer utförligt.

Projektbeskrivning

 

Projektet ger genom empiriska studier av olika arbetsplatspraktiker ett värdefullt tillskott genom utökade kunskaper om migranters integration på arbetsplatser. Särskilt fokuseras den komplexitet som utmärker integration och vägar till yrkeslivet för yrkeserfarna migranter. 

Samhällelig nytta

Den viktiga samhälleliga nyttan med projektet är relaterad till integration av migranter via olika vägar till sitt yrke och arbete. Studiens resultat visar också att man istället för att titta på enskilda, individuella faktorer som underlättar sysselsättningen bör beakta systemiska faktorer. Det betyder att man behöver ett systemiskt förhållningssätt, som tar hänsyn till åtgärder som berör olika nivåer.

Följande forskningsfrågor studerades:

  1. Vilka vägar tog de yrkeserfarna migranterna för att återinträda i sina ursprungliga yrken?
  2. Vilka faktorer bidrar till en lyckad integration av yrkeserfarna migranter i praktikgemenskaperna utifrån arbetsgivares och migranters perspektiv?
  3. Hur kan yrkespraktiker underlätta migranters erövrande av de nödvändiga socio-kulturella förmågor som behövs för en hållbar inkludering i sina yrken?
  4. Vilka genusskillnader kan identifieras i migranters vägar för att återinträda i yrket och i yrkespraktiker inom olika yrkesområden?

Genomförande

Studien fokuserade på främjande faktorer och mekanismer som stödjer yrkeserfarna migranter att försätta sina karriärer i Sverige. Vi ville fokusera speciellt på migranter som hade lyckats fortsätta sin karriär i Sverige.

Empiriskt material samlades via intervjuer med 20 yrkeserfarna migranter och fem från arbetsgivares perspektiv. Vi fokuserade särskilt på den komplexitet som utmärker integration och vägar till yrkeslivet för yrkeserfarna migranter.

Metod

Det teoretiska perspektivet har sina rötter i det socio-kulturella perspektivet med antagandet att vi medierar världen genom språk, artefakter och praktiker. Yrkeskunskaper betraktas i det socio-kulturella situerade perspektivet som inbäddade i praktikgemenskaper.

Forskningsdesignen är en jämförande fallstudie. De huvudsakliga datainsamlingsmetoderna var intervjuer med migranter och arbetsgivare samt observationer på arbetsplatserna. Studien fokuserade specifikt på tre olika yrkesområden: vård och omsorg, byggsektorn och livsmedelssektorn.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Marianne Teräs

Professor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Marianne Teräs-foto-SörenAndersson

Medlemmar

Eva Eliasson

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Eva Eliasson

Ali Osman

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Ali Osman

Publikationer

Informal learning and inclusion of migrants into the labour market

Marianne Teräs, Ali Osman & Eva Eliasson (in progress). To be submitted to International Journal of Lifelong Education.

Skilled migrants’ access to their vocations and support they received in Sweden

Ali Osman, Marianne Teräs & Eva Eliasson (in progress). Submitted to Nordic Journal of Migration Research.

Migration, Education and Successful Inclusion

Marianne Teräs, Ali Osman & Eva Eliasson (eds.) Forthcoming by SpringerNature.

Nyheter

Mer om projektet

 

Presentationer av forskningen vid konferenser 

 

2022

  • Eva Eliasson & Marianne Teräs. Integration och inkludering av migranter i och genom yrke och arbete (2020-2022). Presentation 2/12 2022 på SFX lärardagen i Stockholms Universitet.
  • Marianne Teräs, Ali Osman, & Eva Eliasson “Skilled Refugees’ and Migrants’ Pathways into Their Vocations in Sweden” Presentation 10.11. 2022, AMK- ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät 9.-10.11. 2022/Finnish Conference on Vocational and Professional Education Research. Rovaniemi, Finland.
  • Marianne Teräs, Ali Osman & Eva Eliasson “Informal Learning and Inclusion of Migrants into the Labour Market” Presentation 28.9.2022, International Conference of the German Research Center for Comparative Vocational Education and Training (G.R.E.A.T.) 28.-30. September 2022. University of Cologne, Germany.
  • Marianne Teräs, Eva Eliasson & Ali Osman “Migrants’ pathways into their vocation in Sweden and support they received” presentation 2.6.2022, NordYrk Conference, June 1st – 3rd 2022, Linköping, Sweden.

2021

  • Marianne Teräs Key Note-presentation “Inclusion and Integration as Conceptual Resources when Studying Migration” in the Pre-seminar of the Finnish Education Research Conference 2021 network “Cultural-historical Activity Theory in the Educational Sciences” 24.11.2021.

2020

  • Ali Osman höll en presentation om integration vid the Noble Prize Teacher Summit 2020. Mer information
  • Marianne Teräs höll en presentation om VET-forskning vid the European Skills Week 2020 online.

 

Konferenser som genomförts inom projektet 

  • The 4th International VET Conference Crossing Boundaries, 8-9 April 2021, online. 
    Presentation and paper: Challenges Skilled Migrants Face in Accessing Their Previous Vocation in a New Country.
  • The NordYrk 2021 Conference, Linköping University, Sweden, June 7–9 2021, online.
    Presentation: Migrants’ Inclusion and Integration into Their Vocations in Sweden.
  • ECER 2021, 2-6 September 2021, online. 
    Presentation: Migrants’ Pathways into Their Previous Vocations in Sweden.