Stockholms universitet

Forskningsprojekt Det globala laboratoriet - Torsten Husén och internationaliseringen av pedagogisk forskning

Projektet handlar om framväxten av kunskaper för internationella jämförelser som utvecklades efter andra världskriget för att på global nivå forma den moderna skolan.

Tomt klassrum med stolarna uppe på bänkarna.
FOTO: KATJA KIRCHER

Vi studerar de arbetsmetoder, personer, nätverk, platser och organisationer som utvecklades efter andra världskriget för att på global nivå forma den moderna skolan. Med tillgång till ett världsunikt arkiv vad gäller detaljrikedomen kring internationella forskningssamarbeten, kommer projektet teoretiskt och empiriskt att bidra med en förståelse om villkor för internationell och jämförande pedagogik. 

Projektbeskrivning

Projektet använder den svenska pedagogikforskaren Torsten Huséns (1916-2009) arkiv för att få inblick i vad vi kallar det ”Globala laboratoriet”. Projektets frågeställningar handlar om hur kunskap produceras och bearbetas över nationsgränser genom bildandet av nätverk och samarbetet mellan forskare och formella organisationer som IEA, Unesco och OECD. Vilka spänningar uppstår och vilka problem behöver lösas i den här typen av globalt forskningsarbete? Till vår hjälp för att förstå och vidare teoretisera kring de komplexa arrangemang som omgärdar internationell pedagogisk kunskapsproduktion – dess aktörer, nätverk, texter, verktyg och syften – använder vi kunskapssociologiska, kunskapshistoriska och transnationella perspektiv. 

För mer information se projektets huvudsida (Örebro universitet)

 

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Christian Lundahl Professor

Örebro universitet

Medlemmar

Joakim Landahl

Professor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Joakim Landahl