Forskargrupp Skolors organisering, utveckling och ledning (SOUL)

Skolors organisering och ledning men också studier av organisation och ledarskap inom andra delar av utbildningssektorn är grundläggande forskningsintressen inom forskargruppen SOUL.

Barn i en skolkorridor
Foto: Katja Kircher / Mostphotos

Gruppbeskrivning

I internationella sammanhang brukar forskningsfältet benämnas Educational leadership, management and administration. Fokuset ligger främst på hur skolors styrning, organisering och ledning påverkas av såväl globalt inflytande, nationell reglering som lokala förutsättningar, samt hur ledarskap kan förstås som kollektiva och organisatoriska snarare än som individuella fenomen.

En del forskare inom SOUL har huvudsakligen ett teoretiskt forskningsintresse, andra lägger tonvikten vid studier av policy och reformer, medan ytterligare några har ett primärt praktiknära intresse. Det gemensamma är att vi inte ser skolan som ett enhetligt fenomen, utan lägger vikt vid att skolors organisation och ledarskap skiljer sig åt, samt att det rör sig om komplexa fenomen som förändras över tid och som varierar inom och mellan såväl nationer, som olika systemnivåer.

SOUL består av en kärngrupp som möts regelbundet och som medverkar till att bygga kunskap om skolans organisering och ledning i såväl nationella som internationella sammanhang. Vi välkomnar forskare till våra seminarier som vill lägga fram texter inom fältet.

Nedan hittar du några exempel på publikationer från SOUL-gruppen. Fler hittar du under respektive forskare.

Gruppen är också kopplad till SUFS, Stockholms universitets forskarnätverk för skolutveckling, som är ett samarbete mellan flera institutioner, med tre gemensamma och angelägna uppgifter: forskning, samverkan och tillgänglighet.

Gruppmedlemmar

Gruppansvariga