Stockholms universitet

Forskningsprojekt Barns lärande i förskola i Sverige och Bangladesh - en jämförande studie

Målet med projektet är att undersöka framväxten av förskolan i Bangladesh. Projektet undersöker även en intressant förskolepedagogisk trend, där låginkomstländer som Bangladesh går från formellt till lekbaserat lärande medan vi i Sverige går den motsatta vägen, från lekbaserat till formellt lärande.

Bild på barn som undersöker något.
FOTO: MAHADI HASAN

Projektet syftar till att genom en jämförande studie utforska förskolans framväxt i Bangladesh. Framväxten av förskolan, den så kallade Early Childhood Education mainstreaming, är ett omvälvande samhällsfenomen som innebär sociala, kulturella och ekonomiska förskjutningar och avhandlingen syftar till att utforska fenomen synliga i denna omvandling.

Projektet kommer även att undersöka en global, förskolepedagogisk trend, där låginkomstländer såsom Bangladesh går ifrån formell inlärning till förmån för lek-baserat lärande och jämföra denna utveckling med den svenska rörelsen som går åt andra hållet, från ett lek-baserat lärande till mer formell inlärning.

Vidare kommer avhandlingen utforska de metodologiska utmaningar som sker i mötet mellan två forskningsdiscipliner, nämligen förskolepedagogik och internationella och jämförande studier, där förskolans unika förutsättningar i dagens landskap ännu inte har en given plats.  

 

Projekttitel: Exploring ‘Most Different Systems (MdS) principle’ through a comparison of Early Childhood Education in Sweden and Bangladesh

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Annica Källebo

Doktorand

Institutionen för pedagogik och didaktik
Annica Källebo

Medlemmar

Pia Skott, huvudhandledare

Institutionen för pedagogik och didaktik