Johanna MuficUniversitetslektor
Om mig
Undervisning
Jag undervisar inom flera olika utbildningsprogram vid Institutionen för pedagogik och didaktik. På Rektorsprogrammet medverkar jag i undervisning om inkludering. Jag undervisar också på Lärarprogrammen samt på kursen Vuxenpedagogik och livslångt lärande. Jag är också kursansvarig för kursen Organisation och organisering, som ingår i Magisterprogrammet för utbildningsledarskap.
Forskning
Jag intresserar mig för vad som händer när stora ord som exempelvis ”kvalitet”, "samverkan" och "kompetensförsöjningsinsatser" skrivs fram i policy och sen ska omsättas i skolors vardag. Här har jag ofta utgått ifrån vuxenutbildningen, en utbildningsform som inte alltid får samma uppmärksamhet som grund- och gymnasieskolan.
I min forskning undersöker jag hur policy, styrning och ledarskap förhandlas, tolkas och ibland ifrågasätts i mötet mellan myndigheter, huvudmän, rektorer, lärare och elever. Det kan handla om det profesionella omdömet. Eller om Skolinspektionens kvalitetsgranskningar eller Skolverkets systematiska kvalitetsarbete. Hur rektorer och skolchefer i komvux försöker navigera mellan nationella krav och lokala förutsättningar. Hur utbildning för kompetensförsörjning organiseras vid snabb samhällsomställning. Eller hur interna kompetensutvecklingsinsatser organiseras samt vad som händer i mötet mellan krav på kvalitetsgranskning och kvalitetsutvekcling.
Det som driver mig är viljan att förstå och synliggöra dessa processer, både de konflikter och det motstånd som kan uppstå, men också de oväntade samarbeten som kan ta form. För mig handlar pedagogisk forskning om att ge en mer nyanserad bild av utbildningsfrågor och om att lyfta fram röster och erfarenheter som annars riskerar att hamna i skuggan.
Publikationer
I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas
-
What is represented as the ‘problem’ in principals’ accounts of flexible and individualised education?
2025. Johanna Mufic. International Journal of Lifelong Education
ArtikelNational policy in Sweden is increasingly emphasising the principal’s responsibility for the quality and development of Municipal Adult Education (MAE). While there is extensive research on principals’ perceptions of their role and work, most of it focuses on principals in primary and secondary schools even though today more students are involved in adult education than attend secondary school. The MAE principle operates under partially different conditions. Adult education is organised differently and places much higher demands on flexibility and individualisation. This study takes a critical approach and addresses the following question: What is represented as the ‘problem’ with flexible and individualised adult education when principals are interviewed by school inspectors as part of a school inspection audit? Drawing on Bacchi’s (2009) critical poststructuralist approach ‘What’s the “problem” represented to be?’, several observations of principals’ interactions with the Swedish School Inspectorate (SSI) during a thematic quality audit have been analysed. The study highlights how policy demands play out in practice and the anticipated, and sometimes unexpected, effects they have on principals, students, and staff.
-
Principals’ perspectives on managing systematic quality work in a decentralised and market-oriented adult education system
2025. Johanna Mufic. International Journal of Educational Management
ArtikelThis study examines how systematic quality work is enacted in the discussions by Municipal Adult Education (MAE) school leaders during a series of educational network meetings. By exploring how MAE school leaders navigate competing demands, this research offers deeper insights into educational leadership within Sweden’s market-oriented, decentralised and fragmented MAE system.
Visa alla publikationer av Johanna Mufic vid Stockholms universitet