Anna Nørholm LundinUniversitetslektor
Om mig
Jag är docent i pedagogik och lektor på Stockholms universitet sedan år 2018. Ursprungligen är jag utbildad klassisk musiker. Efter att ha upptäckt pedagogik och sociologi och mitt intresse för forskning bytte jag bana. Från år 2001 har jag forskat och undervisat vid flera universitet. Jag har även arbetat som utredare/analytiker/utvärderare på myndigheter inom kultur- och utbildningsområdet. Jag är medlem i forskargruppen vuxnas lärande och mina forskningsprojekt kan sammanfattas i två tematiker:
- Ett arbete utöver det vanliga? Karriär- och livsvägar i gig ekonomin och alternativa branscher och elitsatsningar
- Varför ska man bry sig? Lärande och identitetsformering i nätverk och sociala rörelser
Forskningsnyheter!
- Liv utan plan? Frilansmusiker i pandemilimbo - Stockholms universitet
- Identitet och musikerkarriärer i förändring under pandemin - Institutionen för pedagogik och didaktik (su.se)
Senaste publikationer:
- Nørholm Lundin, A. (2024). And now everything is supposed to be normal again – just like that?! Sociologisk Forskning, 61(2). https://doi-org.ezp.sub.su.se/10.37062/sf.61.25548
- Malm, T. & Lundin, A.N. (2024) Robbed or Released by the Pandemic? The Dynamics of Integrating and Situating Musician Identity Learning. Vocations and Learning, https://doi.org/10.1007/s12186-024-09346-1
- Nørholm Lundin, A. (2024). Vad betyder det att öva? Socialisation av tro, kropp och själ i musikers och yogalärares övning. Praxeologi – Et kritisk refleksivt blikk på sosiale praktikker, Vol. 6., e4204 praxeologi.uib.no. Doi: http://dx.doi.org/10.15845/praxeologi.v6.4204
- Nørholm Lundin, A. (2022) “Where is your fixed point?” Dealing with ambiguous freelance musician careers, Cultural Trends, 32(3), 231–246, https://doi.org/10.1080/09548963.2022.2075715
- Nørholm Lundin, A. (2022). A life without a plan? Freelance musicians in pandemic life. Emotions, Space and Society, Vol. 45, https://doi.org/10.1016/j.emospa.2022.100924
- Nørholm Lundin, A. (2021). Why bother getting involved? Commitment and mobilisation within current climate- and environmental movements. Adult Education Discourses, 22(21): 23-40, https://doi.org/10.34768/dma.vi22.583
- Nørholm Lundin, A. (2020). De boende säger nej! Lärande, strategier och habitus i mobiliseringsarbete. I Hill & Schoug (red.). Lärande i civilsamhället.
Undervisning och handledning:
Som lärare och handledare arbetar jag i pedagogikkurser på kandidat- och masterprogram t.ex. personal- och arbetslivsprogram, fristående kurser i pedagogik. Kurser inom vuxenpedagogik, sociologiska perspektiv, vetenskaplig metod och handledning av examensarbeten är exempel på vad jag arbetar med.
Jag handleder två doktorander.
Övrigt:
Jag är även engagerad i redaktionsrådet för Stockholm Studies in Education samt fungerar som reviewer för flera vetenskapliga tidskrifter.
Publikationsförteckning:
Monografier
Lundin, A. (2008). Folkbildningsforskning som fält – från framväxt till konsolidering. Diss. Linköping: Univ. http://liu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A18264&dswid=8560
Vetenskapliga artiklar och antologibidrag
Lundin, A. & Sandberg, A. (2001). The Music in Swedish Preschools. I British journal of music education. 2001, 18(3):241-250.
Nørholm Lundin, A. (2018). Himmel och helvete: Framgång, ambivalens och habitus hos professionella musiker. I Af Praktiske Grunde. Nordisk tidskrift for kultur- og samfundsvidenskap. Nr 1-2, 2018. http://praktiskegrunde.dk/2018/praktiskegrunde(2018-1+2d)lundin.pdf
Nørholm Lundin, A. (2019). Maestro! Yrkesmusikers sociala praktik, relativa framgång och habitus. I Praxeologi - Et kritisk blikk på sosiale praktikker. Vol 1, 2019. Bergen Universitet. https://boap.uib.no/index.php/praxeologi/article/view/1566
Nørholm Lundin, A. (2019). ”Practice and all is coming” – trosföreställningar och socialiserande ritualer i yogans sociala praktik. I Af Praktiske Grunde. Nordisk tidskrift for kultur- og samfundsvidenskap. Nr 1-2, 2019. http://praktiskegrunde.dk/pg(2019-1+2).html
Nørholm Lundin, A. (2020). Att bli och att vara framgångsrik musiker: socialisation och sortering genom livet. I Educare 2020:1, s 82-108. https://ojs.mau.se/index.php/educare/article/view/498
Nørholm Lundin, A. (2020). De boende säger nej! Lärande, strategier och habitus i mobiliseringsarbete. I Hill & Schoug (red.). Lärande i civilsamhället.
Nørholm Lundin, A. (2021). Why bother getting involved? Commitment and mobilisation within current climate- and environmental movements. I Adult Education Discourses, 22(21): 23-40, https://doi.org/10.34768/dma.vi22.583
Nørholm Lundin, A. (2021). Vad betyder det att öva? Socialisation av tro, kopp och själ i musikers och yogalärares övning. I Lea, K. & Horne, R. (red). Praxeologiske perspektiver. Professorens habitus og kampen for sykepleivitenskap som autonomt fag. Hexis forlag.
Nørholm Lundin, A. (2022) “Where is your fixed point?” Dealing with ambiguous freelance musician careers, Cultural Trends, 32(3), 231–246, https://doi.org/10.1080/09548963.2022.2075715
Nørholm Lundin, A. (2022). A life without a plan? Freelance musicians in pandemic life. Emotions, Space and Society, Vol. 45, https://doi.org/10.1016/j.emospa.2022.100924
Malm, T. & Lundin, A.N. (2024) Robbed or Released by the Pandemic? The Dynamics of Integrating and Situating Musician Identity Learning. Vocations and Learning. https://doi.org/10.1007/s12186-024-09346-1
Nørholm Lundin, A. (2024). Vad betyder det att öva? Socialisation av tro, kropp och själ i musikers och yogalärares övning. Praxeologi – Et kritisk refleksivt blikk på sosiale praktikker, Vol. 6., e4204 praxeologi.uib.no. Doi: http://dx.doi.org/10.15845/praxeologi.v6.4204. (Tidigare publicerad i K. Lea & R. Horne (red.), Praxeologiske perspektiver. Professorens habitus og kampen for sykepleievitenskap som autonomt fag. (s. 229-251). Forlaget Hexis 2021.)
Rapporter, översikter osv
Karlsson, O., Andersson, I., Lundin, A. (2002). Metautvärdering av
Högskoleverkets modell för kvalitetsbedömning av högre utbildning: hur har lärosäten och bedömare uppfattat modellen? Högskoleverkets rapportserie 2002:20R.
Lundin, A. (2003). Folkbildningens särart – såsom konstruerad i avhandlingstexter inom folkbildningsforskningen. I Andersén, A., Lundin, A., Sundgren, G. (2003). Folkbildningens särart? Offentlighet, forskning och folkbildares självförståelse. SOU 2003:94.
Nørholm Lundin, A. (2010). Folkbildningsforskningen och folkhögskolans yrkesutbildning. Lund Nilsson, F. & Nilsson, A. (2010) (red.). I antologin Två sidor av samma mynt? Folkbildning och yrkesutbildning vid de nordiska folkhögskolorna. Lund: Nordic Academic Press.
Abrahamsson, K. & Nørholm Lundin, A. (2016). Folkbildningen och statens fyra syften. I Folkbildningens frihet och värde (antologi). Folkbildningsrådet utvärderar no 2 2016. Metautvärdering. https://www.folkbildningsradet.se/globalassets/rapporter/fbr_meta_webb.pdf
Harding, T. & Nørholm Lundin, A. (2016). Kulturens Bildningsverksamhet – Ett nytt studieförbunds väg in i folkbildningen. Folkbildningsrådet utvärderar no 1 2016. Utvärdering. https://www.folkbildningsradet.se/globalassets/publikationer/kulturens-bildningsverksamhet--ett-nytt-studieforbunds-vag-in-i-folkbildningen.pdf
Nørholm Lundin, A. (2016). Det civila samhället och folkbildningen. Stockholm: Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor. Kunskapsöversikt. http://www.civsam.se/folkbildning
Publikationer
I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas
-
Maestro! Yrkesmusikers sociala praktik, relativa framgång och habitus
2019. Anna Nørholm Lundin.
ArtikelMaestro! The social practice, relative success and habitus of professional musicians In art music the Maestro is an important figure. The Maestro is an outstanding musician and teacher at one of the prestigious music colleges in Sweden. To be admitted as a student of a Maestro is to be granted access to the atrium of music. However, this is no guarantee of actually succeeding as a musician. Who is the Maestro? Which social practice is the Maestro part of, and which social practice is he/she maintaining? Who achieves a position as an outstanding musician, and what is required to hold such a position? The empirical material consists of three in-depth interviews with central musicians and teachers at the prestigious music colleges, which is used to reconstruct their positions and dispositions. The relative success of the musicians is understood in relation to the concept of habitus and in relation to a profession in transformation.
-
Himmel och helvete
2018. Anna Nørholm Lundin. Praktiske grunde. Tidsskrift for kultur og samfunnsvitenskab (1-2), 21-50
ArtikelHeaven and hell – success, ambivalence and habitus among professional musicians. The present article is written from a praxeological perspective treating professional musicians within artmusic. The empirical material consists of two in-depth interviews with two prominent musicians and professors from the prestigious music colleges – two Maestros. These musicians are successful, though not unthreatened in their positions. Their dispositions and modes of being musicians have varying significance over time. This means that their success is relative, understood as a consequence of how their habituses correspond with the changing practice they are a part of. Their success has also had some personal costs. The focus of the article is the relatively strong ambivalence expressed by the musicians. How come such successful musicians experience such strong ambivalence regarding their work? How can this be understood and explained? What role does the Maestro-myth of talent and calling play – in relation to the conditions of the work and the social history and habitus of the musicians? Theoretical perspectives in the article come from sociologists Pierre Bourdieu and Francine Muel-Dreyfus and ethnologist Henry Kingsbury among others.
Visa alla publikationer av Anna Nørholm Lundin vid Stockholms universitet