Forskningsprojekt Utbildning inom Kriminalvården
I Sverige erbjuds intagna inom Kriminalvården möjlighet att studera på komvuxnivå för att förbereda sig för ett liv ute i samhället. Denna studie undersöker hur utbildning i Kriminalvården fungerar, hur den pedagogiska miljön ser ut och vilka faktorer som påverkar intagnas lärande och deltagande i studier.

Fängelser har sina egna lärcentrum där intagna kan studera för att skaffa sig gymnasiebetyg. Utbildning i fängelser skiljer sig dock på många sätt från utbildning i samhället i stort. Lärandeförutsättningar påverkas till exempel av säkerhetskrav, beläggningssituationen och begränsade undervisningsmöjligheter.
Tidigare forskning har också visat att många intagna har negativa erfarenheter av skola och är studieovana, vilket ofta leder till högre avhoppsfrekvenser. Detta ställer stora krav på den pedagogiska personalen att motivera sina studerande samtidigt som de måste ta hänsyn till varje individs behov och bakgrund.
Syftet med denna studie är att undersöka hur utbildningen inom Kriminalvården organiseras och genomförs, med särskilt fokus på de förutsättningarna för lärande och deltagande i en fängelsemiljö. Studien syftar även till att belysa den pedagogiska personalens arbete och de faktorer som påverkar intagnas beslut kring studier, samt deras upplevelse av utbildningen under tiden i fängelse.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Kiki Maleika Qiu
Doktorand

Medlemmar
Staffan Nilsson, Huvudhandledare/Main Supervisor
