Nytt temanummer om skolans kunskapsområde: Sexualitet, samtycke och relationer
De senaste årens samhällsdebatt har lyft frågor om sexualitet, samtycke och relationer, vilket lett till nya krav på både skolans undervisning och lärarutbildningar. Det senaste numret av ”Utbildning och Demokrati” samlar aktuell forskning om hur dessa frågor hanteras i skolan och hur utbildningsvetenskapen utvecklas inom området.
Foto: Dean Drobot
Kunskapsområdet som länge kallats för sex och samlevnad bytte namn till "Sexualitet, samtycke och relationer" i samband med läroplansändringarna den 1 juli 2022. Då infördes även nya skrivningar i skolans läroplan med ord som samtycke, hedersrelaterat våld och pornografi. Ändringen föregicks av att flertalet lärarutbildningar 2021 fick ett nytt examensmål om att kunna kommunicera om sexualitet, identitet och relationer.
Undervisningen om sexualitet och relationer
Centralt för undervisningen är att den ska vara både skolövergripande och ämnesintegrerad och ingår i skolans värdegrunds- och kunskapsuppdrag. På så vis ska den ge eleverna möjlighet att reflektera över identitet, könsmönster, relationer och jämställdhet utifrån olika perspektiv. Genom att belysa frågor om kroppslig integritet, normer och frivillighet får elever en bredare förståelse för hur dessa ämnen påverkar både individen och samhället.
Karin Gunnarsson, som forskat på området, betonar dock att svårigheterna för skolan att realisera en väl fungerande undervisning återkommande har påvisats.
–Trots att vi vet att undervisningen om sexualitet och relationer främjar barn och ungas hälsa har den fortfarande låg prioritet i en pressad skolvardag och kvaliteten är ofta bristande. Det finns därför ett stort behov av mer forskning och kunskap på området.
Om temanumret
Detta temanummer samlar aktuell forskning om hur frågor om sexualitet och relationer hanteras i skolan i en svensk kontext. Artiklarna belyser bland annat hur undervisningen formas, vilka pedagogiska utmaningar som finns och hur kunskapsområdet kan integreras i olika ämnen.
Karin Gunnarsson forskar om skolans uppdrag med kunskapsområdet sexualitet, samtycke och relationer. I slutet av mars kommer Skolinspektionen att publicera en ny tematisk kvalitetsgranskning av kunskapsområdet, där hon medverkat som expert.
Forskargruppen Filosofiska och kritiska studier om (ut)bildning bidrar till kunskap om människor i förändring genom kritiska studier av teoretiska och filosofiska perspektiv på utbildning och lärande.