Stockholms universitet

Jakob EvertssonUniversitetslektor

Om mig

Ph.D (Åbo Akademi, Finland), M.St. (Oxford University, UK)

Docent i historia (Uppsala universitet), docent i kyrkohistoria (Åbo akademi, Finland)

Jag är lektor i pedagogik vid institutionen för pedagogik och didaktik vid Stockholms universitet. Min forskning har främst inriktats mot områdena utbildningshistoria/utbildningssociologi och har berört flera olika teman som statlig styrning, professionalisering och läroplansteori. Under perioden 2020–2023 ledde jag ett forskningsprojekt om skolinspektionens roll i implementeringen av folkskolan 1861–1930 (Vetenskapsrådet). Sedan 2023 ansvarar jag för ett projekt som granskar universitet som remissinstans under perioden 1968–2019.

På grundläggande nivå bedrivs min undervisning inom kurserna: utbildningens historia och skolans plats i samhället (UVK), pedagogiskt ledarskap och projekt och projektorganisation. På avancerad nivå är jag kursansvarig för kursen kommunikativt ledarskap.

Jag är ordförande för nämnden för Carl Cederblads minnesfond som delar ut medel för forskning om folkbildning.

 

Media

SR P1 ”Förmiddag med” om läskunnighet den 5/9 2024.

Gustav Vasas dröm om läsande svenskar 5 september 2024 - Förmiddag med | Sveriges Radio

 

Publikationer i urval

Jakob Evertsson, (2024), "Lärdomens katedral: en studie av relationen mellan lärdomsskola och kyrka i Strängnäs från medeltid till yngre vasatid", s. 81-110, i Thomas Girmalm & Marie Rosenius (red.), Lärande och kyrka (Umeå: Umeå universitet). 

Jakob Evertsson, (2024), ”’Making Teaching Cheap’: Secondary Occupations and Feminisation in Elementary Schools in Sweden, 1861–1910”, Paedagogica Historica vol. 60, no. 5, s. 825-844.

Evertsson, Jakob (2023), Jonas Thorup Thomsen, Danish Clergymen and their Book Collections: An investigation into Clerical Libraries, Book Distribution, and Knowledge Circulation in Denmark, c. 1685–1810, i Nordic Journal for Eighteenth-Century Studies, vol. 20, s. 130-132.

Jakob Evertsson, (2022), “School inspection and state-initiated professionalisation of elementary school teachers in Sweden, 1861-1910”, History of Education vol. 51, no. 4, s. 500–521. 

Jakob Evertsson, (2022), Materiality, Wallcharts, and Educational Change in Sweden from the Mid-nineteenth to the Early Twentieth Century, Nordic Journal of Educational History vol. 9, no. 1, s. 27–59.

Jakob Evertsson, (2022), ”Från katekes till naturlära: en mikrohistorisk studie av folkskolans införande i Lagunda kontrakt, 1861–1900”, Uppsala stiftshistoriska sällskaps årsskrift 2021, s. 16-28.

Jakob Evertsson,(2022), ”Skolinspektionen och implementeringen av folkskolan i Sverige 1861–1930”, Resultatdialog 2022: Kortfattade resultat från forskning finansierad av Vetenskapsrådets utbildningsvetenskapliga kommitté (Stockholm: Vetenskapsrådet, 2022), s. 27-31.

Jakob Evertsson, (2022), ”Skolinspektionens roll för folkskollärarnas tidiga professionalisering”, Vägval i skolans historia, no. 4, s. 1–7.

Jakob Evertsson, (2022), Morten Øveraas. Teokratiets folkelærarar: Folkehøgskular og kristeleg nasjonalisme i Noreg ca. 1814–1905, i Nordic Journal of Educational History, vol. 9, no. 1, s. 1-5.

Jakob Evertsson, (2021), Adrian Gray, European school inspection and evaluation: history and principles, i History of Education, vol. 50, no. 6, s. 885-888.

Jakob Evertsson, (2020), ”Skolans nedgång i Sverige under 1500-talet”, Vägval i skolans historia, no. 2, s. 1-7.

Jakob Evertsson, (2019), ”Gustav Vasa och skolans avfolkning: undervisningens roll i förhandling om traditionell religion under tidig reformationstid i Sverige”, Svensk teologisk kvartalskrift, vol. 95, no. 1, s. 33-52.

Jakob Evertsson, (2017), ” Anticlericalism and early social democracy in Sweden in the 1880s”, i Church History and Religious Culture, vol. 97, no. 2, s. 248-266.

Jakob Evertsson, (2016), “Alfred Dalin och de bibliska skolplanschernas förmedling av kulturhistoria”, i Urban Claesson & Dick Åhman (red.) Kulturell reproduktion i skola och nation: en vänbok till Lars Petterson (Möklinta: Gidlunds förlag), s. 25-34.

Jakob Evertsson, (2015), ” History, nation and school inspections: the introduction of citizenship education in elementary schools in late nineteenth-century Sweden”, i History of Education, vol. 44, no. 3, s. 259-273.

Jakob Evertsson, (2014), “Classroom wall charts and Biblical history: a study of educational technology in elementary schools in late nineteenth- and early twentieth-century Sweden”, i Paedagogica historica, vol. 50, no. 5, s. 668-684.

Jakob Evertsson, (2012), “Folskoleinspektionen och moderniseringen av folkskolan i Sverige 1860-1910”, i Historisk tidskrift, vol. 132, no. 4, s. 624-651.

Jakob Evertsson, (2011), ” Bishops and professionalization in Sweden, c. 1780-1880”, Scandinavian Journal of History, vol. 36, no. 1, s. 23-43.