Utbildningshistorien som format vår skola

Historiker från Stockholms och Uppsala universitet medverkar i Lärarstiftelsens nya webbsatsning för öka kunskapen om Sveriges utbildningshistoria. På den nya sajten kan besökare ta del av artiklar och berättelser som ger inblick i den svenska skolans historia och dess påverkan på dagens utbildningssystem. Det kommer också vara möjligt att ställa frågor och få svar direkt från forskarna.

Svartvit bild från klassrum på 1950-talet.
Foto: Lars Johansson

Som en av experterna deltar historikern Johanna Ringarp från Institutionen för pedagogik och didaktik.

–I det offentliga samtalet diskuteras ofta varför skolan ser ut som den gör idag. Med den här satsningen kommer jag att kunna bidra med ett historiskt perspektiv på aktuella utbildningsfrågor.

Interaktivt forum – Historielådan

På sajten finns "Historielådan", ett interaktivt forum där allmänheten kan ställa frågor direkt till forskarna. Frågor som "Vilket år fick kvinnor börja utbilda sig till lärare?", "Varför infördes skolplikt i Sverige och när?" eller "Hur många tog studenten 1950 jämfört med idag?" besvaras inom tre arbetsdagar av historikerna.

Besök den nya webbplatsen redan idag och ta del av historien som format vårt utbildningssystem. Ställ dina frågor och få svar från några av landets främsta experter inom utbildningshistoria. www.lararstiftelsen.se/utbildningshistoria

Johanna Ringarp

Johanna Ringarp är docent i historia och i pedagogik och universitetslektor med inriktning mot utbildningshistoria vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet.

Foto på Johanna Ringarp
Johanna Ringarp. Foto: Clément Morin

Övriga medverkande forskare

Esbjörn Larsson är professor i utbildningshistoria och docent i historia vid Uppsala universitet.

Sara Backman Prytz är lektor i barn- och ungdomsvetenskap vid Uppsala universitet.

Om Lärarstiftelsen

Lärarstiftelsen är en fristående organisation som har fokus på lärarnas kompetensutveckling och pedagogisk forskning. Stiftelsen delar ut bland annat ut stipendier till lärare och forskare och ger ut en vetenskaplig tidskrift: Forskning om undervisning och lärande.

lararstiftelsen.se