Johanna RingarpUniversitetslektor
Om mig
Johanna Ringarp, docent i historia och i pedagogik, fil. doktor i historia och universitetslektor i pedagogik med inriktning mot utbildningshistoria.
Undervisning
Hon undervisar på lärarprogrammet samt rektorsprogrammet.
Forskning
Ringarps forskningsintressen rör utbildningshistoria i vid mening. Såväl högre utbildningens historia under 1900- och 2000-talet som bildningsförmedling på 1800-talet. Därtill har hon undersökt internationella kunskapsmätningar (PISA) påverkan på utbildningspolitiken i Sverige och Tyskland samt styrning, ledning och utvärdering av skolsektorn på internationell, nationell och lokal nivå.
Just nu är Ringarp verksam i två forskningsprojekt: Integreringens förutsättningar: En historisk institutionell analys av integreringsparadigmets framväxt i Sverige (finansierat av Vetenskapsrådet, projektledare Anne Berg, Göteborgs universitet); Att förstå epilepsi: kunskap, utbildning och stigmatisering 1950–2020 (finansierat av Vetenskapsrådet, projektledare Matilda Svensson Chowdhury, Malmö universitet).
Bland publikationer märks Professionens problematik (2011), “PISA lends legitimacy: A study of education policy changes in Germany and Sweden after 2000” (2016),“En skola för alla? Den svenska grundskolans utveckling på kommunal nivå med fokus på geografisk rättvisa” (2018), ”From Bildung to Entrepreneurship. Trends in Education Policy in Sweden” (2013), samt "`Nytt ljus på epilepsien´. Om epilepsi och den medicinska utvecklingen under 1950-talet” (2019).
Ringarp är också verksam inom forskningsmiljön Uppsala Studies of History and Education (SHED), Uppsala universitet. Därtill är hon redaktionsmedlem i det digitala bildningsmagsinet Anekdot.