Forskningsprojekt Ansvarsfulla digitala bedömningar inom högre utbildning
Under coronapandemin ökade digitala bedömningar inom den högre utbildningen dramatiskt. Vilka är lärarnas erfarenheter av utvecklingen? Och vilka är de stora möjligheterna och utmaningarna när man utformar och implementerar digitala bedömningar?
Inom projektet utforskar vi hur framtidens digitala bedömningar kan komma att se ut. Vi fokuserar specifikt på aktörer som direkt och indirekt är involverade i att utforma och genomföra effektiva och ansvarsfulla digitala bedömningar. Vi kommer att arrangera två workshoppar där dessa aktörer – exempelvis lärare, jurister, ledare och systemutvecklare – medverkar.
Projektet bygger på två forskningsfrågor:
- Vilka erfarenheter har lärare av digital bedömning inom högre utbildning?
- Vilka är de huvudsakliga möjligheterna och utmaningarna (till exempel legala, etiska, organisatoriska, tekniska och pedagogiska) förknippade med tillförlitlig digital bedömning?
Det engelska projektnamnet är Responsible Digital Assessment Futures in Higher Education (REFINE). Projektet genomförs i samarbete mellan KTH och Stockholms universitet.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Medlemmar
Teresa Cerratto-Pargman
Professor