Eleonora - från kandidat på Fysikum till doktorand på Oxford

Eleonora Svanberg studerade på kandidatprogrammet i fysik på Fysikum då hon också var vår studentambassadör för sociala medierna. Hon tog sedan sin master på Cambridge och ska nu doktorera på Oxford University i England. - Jag lämnade varje söndag fri för att umgås med vänner, besöka andra städer och följa upp mina TV-shower. Det i kombination med tydlig struktur gjorde att jag tog mig igenom det. Var inte rädd för att sikta högre än vad du känner dig bekväm med!

Eleonora Svanberg - från fysikkandidat till master på Cambridges universitet

På Fysikum studerade Eleonora på Kandidatprogrammet i Fysik.
— Jag läste därefter “Master of Advanced Study” i tillämpad matematik på Cambridge och kommer att doktorera inom matematisk fysik på Oxfords universitet i England.

Intensivt pluggande med många föreläsningar på Cambridge

— Att plugga på Cambridge har varit väldigt annorlunda jämfört med Sverige och jag tror att jag har härdats väldigt mycket. Under tre terminer läste vi tre till fyra kurser per termin, och kunde ha två till tre föreläsningar per dag. Dessutom var föreläsningarna även på lördagar! Det var väldigt intensivt. Jag tror att hela min vakna tid spenderades med att plugga, vilket jag inte upplevde på Fysikum. Där kändes det som jag fortfarande kunde hålla på med mina fritidsintressen medan jag fick ge upp några av dem nu. I Sverige är det vanligt att ha två tentaperioder per termin, och då fyra per år. Programmet jag läste la alla tentor vid slutet av året, dvs i juni. Det slutade med ca 6 tentor för mig! Väldigt utmanande. Nu i efterhand förstår jag inte riktigt hur jag klarade det. Jag gillar att ta min tid och jag upplevde att mina kandidatstudier på Fysikum gjorde att jag bättre bearbetade materialet, medan jag fick stressa ganska mycket under det här året. Däremot fick jag läsa väldigt coola kurser; allt från allmän relativitetsteori till supersymmetri och strängteori. På extrem hög nivå, och undervisat av ledande fysiker inom fältet.

Hur har du bemött utmaningarna?

— Det har varit ett år där jag blivit extremt disciplinerad och hittat mina gränser när det kommer till studieteknik. Jag började logga tiden jag pluggade, skriva ner tydliga scheman i vilken ordning jag skulle bearbeta material. Det har också varit ännu mer viktigt att verkligen lägga ned tid för egentid. Jag lämnade varje söndag fri, vilket till min förvåning var ganska ovanligt här, för att umgås med vänner, besöka andra städer och följa mina TV-shower. Jag tror att det i kombination med tydlig struktur, var det som gjorde att jag tog mig igenom det.

Utlandsstudierna ger en vänner från andra länder

— Det har varit jättekul att upptäcka ett nytt land! Sverige och England är väldigt lika kulturellt, men man upptäcker skillnader då och då vilket jag har uppskattat. Jag har också gillat att prata engelska samt lära känna folk från olika länder. Jag känner mig väldigt tacksam som fått tillhöra ett stort universitet, och fått uppleva en studentbubbla. Det var en annan svensk vid mitt college, och några svenskar vid hela universitetet och vi har gjort olika saker ihop. Till exempel kollade vi på Melodifestival-finalen! Det är väldigt kul att vara svensk utomlands, jag tror inte riktigt jag har känt en stark identitet kopplat till Sverige, men det är ganska kul att känna att man är från “norr” och kan bryta stereotyper som att det t.ex. inte går isbjörnar på gatorna… Det finns många svenskar i Storbritannien, många Facebook-grupper och det finns även en svensk helgskola i Cambridge, där det finns möjlighet att känna lite svenskhet. Men visst ber jag min familj att ta med mycket saltlaktris när de kommer och hälsar på.

Hur ser dina framtidsplaner ut?

— Jag kommer att ta ett sabbatsår för att undervisa innan jag doktorerar eftersom jag känner att jag behöver lite skolpaus och ladda upp inför de fyra kommande åren. Sedan vill jag fortsätta forska inom akademin.

Vilka rekommendationer har du till fysikstudenter på Fysikum?

— Det är viktigt för mig att förmedla att jag inte trott att jag skulle komma in på någon av de utbildningar jag har sökt. Min intervju för Oxford var väldigt tuff och jag blev förvånad att jag blev erbjuden positionen. Därför; var inte rädd för att sikta högre än vad du känner dig bekväm med! Sedan rekommenderar jag att njuta av att inte ha föreläsningar på helger medan du kan hehe. Och prioritera studieteknik!

Kontakta Eleonora Svanberg

Eleonora Svanberg - Instagram

Naturvetarpodden med Eleonora Svanberg

Kandidatutbildning i fysik på Fysikum (180 hp)