Emil blev fysiker tack vare forskargrenen

Emil Johansson Bergholtz är professor i teoretisk fysik på Fysikum. Han är utnämnd både till Wallenberg Academy Fellow och Wallenberg Academy Scholar. - Det var en slump att jag kom in på ämnet fysik. Jag tyckte om att lösa problem och sådant som gav motstånd. Men utan forskargrenen är det inte säkert att jag fortsatt med fysik. Det var roligt och inspirerande med avancerad problemlösning som fanns på utbildningen, säger Emil Bergholtz.

Professor Emil Johansson Bergholtz utanför AlbaNova där Fysikum finns.
Professor Emil Johansson Bergholtz utanför AlbaNova där Fysikum finns. Foto: Gunilla Häggström
Hans föräldrar är grundskolelärare och själv tänkte han också bli lärare. I slutet av 1990-talet studerade han både ekonomi och filosofi. 1999 gick han på Fysikprogrammet och valde där forskargrenen.

— Det var roligt eftersom jag är intresserad av att förstå olika sätt att ta sig an problem. Vi var en liten grupp som fick kontakt med forskningen redan under det första året. Jag tycker om sådant som ger motstånd och att få lösa problem. Det var forskargrenen som gjorde att jag fortsatte med fysik, säger Emil Johansson Bergholtz.
2008 disputerade han med One-dimensional theory of the quantum Hall system - Endimensionell teori för kvant-Hall-systemet.

Från Tyskland till Sverige tack vare Wallenberg Fellow

Emil fick ett postdoktorat på Max Planck-institutet för komplexa fysik-system i Dresden 2008 - 2011. Därefter startade han en forskargrupp i Berlin. Där träffade han också sin fru och hans barn föddes i Tyskland.
2016 fick han erbjudanden både från KTH och Stockholms universitet då han valde att komma tillbaka till Fysikum. Under sin tid som Wallenberg Academy Fellow har han lagt grunden till ett helt nytt forskningsfält inom teoretisk fysik. Efter fem års utforskning försöker de nu hitta nya tillämpningar och de första kan bli en sensorer som eventuellt skulle kunna användas för att hitta för mörk materia.
— 2024 blev jag utnämnd till Wallenberg Academy Scholar. Jag kommer att fortsätta arbeta inom flera olika fält samtidigt eftersom det ofta ger nya värdefulla perspektiv. Bland annat ska min forskargrupp undersöka vad som händer när man kombinerar topologiska materialkomponenter. Vi vill specifikt studera starkt korrelerade fenomen från relativ vridning i moiré-heterostrukturer av grafen och relaterade material samt topologiska effekter i öppna kvantsystem och i klassiska metamaterial.
På Fysikum är professor i teoretisk fysik på Fysikum och är ansvarig för avdelningen Kondenserad materia och kvantoptik. Hans forskargrupp går under benämningen Kvantmekaniska och komplexa system och de driver bland annat följande projekt: Lokalitet kontra topologi i kvantmateria, Skulpterade topologiska heterostrukturer och Topologisk materia.

Emils råd till blivande fysikstudenter

— Mitt råd är att studera på Kandidatprogrammet i fysik och att du sedan väljer forskargrenen som går parallellt under de första två åren. Då läser du en extra kurs per termin på kvällstid och får fördjupning, kontakt med forskargrupper samt extra träning i problemlösning.

One-dimensional theory of the quantum Hall system - disputation, 2008

Max Planck institute for the Physics of Complex Systems

Topologisk grundforskning som förklarar kvantvärlden - Knut och Alice Wallenbergs stiftelse

Öppnade dörren till ett nytt forskningsfält - Knut och Alice Wallenbergs stiftelse