Internationella kvinnodagen 2024: Kvinnor i fysiken

Den 8 mars infaller den internationella kvinnodagen och vi vill idag lyfta fram kvinnor i fysiken. Det finns många exempel bland andra Marie Curie, Maria Goeppert Mayer och Lise Meitner till Fabiola Gianotti och Lene Hau. Vi nämner också några av de kvinnliga professor i fysik som tillhör Fysikum.

Kvinnliga fysiker på Kvinnodagen 2024

Marie Curie – november 1867 till juli 1934

Marie Curie är den första kvinnan som tilldelats ett Nobelpris och den enda kvinnan som tilldelades det två gånger. Det första var i fysik 1903 om forskning i radioaktivitet och det andra i kemi 1911, då hon upptäckte och namngav två helt nya radioaktiva grundämnen, radium och polonium.

Maria Goeppert Mayer – juni 1906 till februari 1972

Den andra kvinnan som vann Nobelpris är Maria Mayer för sin upptäckt beträffande atomkärnornas skalstruktur. Hon är också ihågkommen för tvåfotonabsorption av atomer – en teori som var svår att bevisa när den publicerades, men med tillkomsten av lasrar lätt kunde underbyggas. Enheten för tvåfotonabsorptionstvärsnitt kallad Goeppert-Mayer-enheter (GM-enheter) efter Maria.

Lise Meitner – november 1878 till oktober 1968

Hon är lika berömd för att ha hjälpt till att upptäcka kärnklyvning som för att ha blivit berövad Nobelpriset av Nobelkommittén. Lise Meitner har gått till fysikhistorien genom att i december 1938, med en tolkning av ett experiment utfört av Otto Hahn, lansera den revolutionerande hypotesen att kärnklyvning uppstår då uran utsätts för neutronbestrålning. Hypotesen bekräftades redan i januari 1939, vid ett experiment utfört av den svenska fysikerns systerson Otto Robert Frisch.

Dagens kvinnor inom fysik

Jocelyn Bell Burnell. Astrofysiker; Den första personen som observerar pulsars

Sandra Faber; Astrofysiker; Banbrytande studier i galaxernas utveckling
Fabiola Gianotti; Partikelfysiker; Generaldirektör för CERN
Joan Feynman; Astrofysiker; Studien av solvindpartiklar och fält; upptäcker också ursprunget till auroror
Lene Hau; Kvantfysiker; Saktar ner och slutligen stoppar en ljusstråle

Kvinnliga professorer på Fysikum

Åsa Larson, professor i teoretisk molekylfysik, avdelning Atomfysik

Sara Strandberg, professor i partikelfysik, avdelning Astropartikelfysik och elementarpartikelfysik

Eva Lindroth, professor i teoretisk atomfysik, avdelning Atomfysik

Hiranya Peiris, professor i astrofysik, avdelning Kosmologi, astropartikelfysik och strängteori

Katherine Freese, Professor i astropartikelfysik, avdelning Kosmologi, astropartikelfysik och strängteori

Kerstin Jon-And, Professor emerita i fysik, avdelning Astropartikelfysik och elementarpartikelfysik

Detta är ett urval av de som finns hos oss och dessutom har vi ett mängd andra kvinnliga fysiker på Fysikum.

Mer information