Möt våra tre studentambassadörer: Oruba Abu-Hammam, Jeehong Lee och Furaha Bayibsa

Oruba Abu-Hammam och Furaha Bayibsa studerar fysik på kandidatprogrammet i fysik, Jeehong Lee går fjärde året på sjukhusfysikerprogrammet. De är också Fysikums studentambassadörer för våra sociala medier och för första gången har de fortsatt kommunicera under en till termin. De berättar här om sig själva.

Fysikums studentambassadörer: Oruba Abu-Hammam, Jeehong Lee och Furaha Bayibsa
Fysikums studentambassadörer: Oruba Abu-Hammam, Jeehong Lee och Furaha Bayibsa. Foto: Gunilla Häggström

Som Fysikums studentambassadör för Outreach vill jag utforska och rapportera på Fysikums sociala medier om olika evenemang för att inspirera fler att våga utforska den naturvetenskapliga världen och skapa större kännedom om Fysikums evenemang, säger Oruba Abu-Hammam.

Jag ser verkligen fram emot att inspirera nyblivna studenter att upptäcka sin passion för fysik och att uppmuntra dem. Dessutom hoppas jag att kunna bidra till en ännu tryggare miljö på Fysikum, där studenter kan stödja varandra och söka hjälp från både klasskamrater och lärare när de stöter på utmaningar, säger Jeehong Lee.

Jag ser fram emot att få visa personer i alla olika åldrar, etniska bakgrunder, olika funktionsvariationer och olika begränsningar i vardagen att fysik och matematik inte är så läskigt som man kanske tror, samt att det finns en plats - samt tillgängliga resurser - för alla här på Fysikum, säger Furaha Bayibsa.

Vi önskar våra studentambassadörer lycka till med deras studier och med kommunikationen på våra sociala medier.

Vill du också ha en Fysikum-hoodie?

De snygga tröjorna och mer material finns på Studentexpeditionen på AlbaNova där du också ser priserna.

Kandidatprogrammet i fysik, 180 hp

Sjukhusfysikerprogrammet, 300 hp

Alla våra utbildningar i fysik på Fysikum