Stärker forskare, berikar nätverk — en presentation av Humanistiska fakultetens forskarskola

Forskarskolan är en satsning på initiativ av Humanistiska fakultetsnämnden. Humanistiska fakultetens tidigare dekan tillika vicerektor vid Stockholms universitet, Elisabeth Wåghäll Nivre, beskriver varför forskarskolan startades och vilka effekter forskarskolan har haft både inom och utanför fakulteten.

Elisabeth Wåghäll Nivre
Elisabeth Wåghäll Nivre. Foto: Mediabanken.

Varför satsar Humanistiska fakulteten på forskarskolan?

– Efter att ha finansierat tre fakultetsgemensamma forskarskolor beslöt fakultetsnämnden att göra en satsning som riktade sig mot alla fakultetens doktorander. Vi ville skapa en större gemenskap för doktoranderna, erbjuda ett större och kursutbud med fler möjligheter till tvär- och flervetenskap och effektivisera verksamheten inom forskarutbildningen. Ett tydligt mål var att skapa en mötesplats för fakultetens doktorander och erbjuda alla att ingå i en större forskningsmiljö i sin arbetsvardag.

Har forskarskolan haft några positiva effekter för fakulteten?

– Ja, absolut. De doktorander som har deltagit i forskarskolan är överlag mycket positiva. De aktiviteter och kurser som vi har varje termin har främjat samtal och samarbete mellan institutioner och forskare och har ökat kursutbudet inom forskarutbildningen vid många institutioner. Forskarskolan utvärderades under 2019, och verksamheten har därefter utvecklats för att bättre möta examensmålen för forskarutbildningen.

Humanistiska fakultetens forskarskola erbjuder idag kurser på forskarnivå, möjligheten att förverkliga projekt inom forskarutbildningen och ett Forskarskoleprogram som består av tre tvådagarskonferenser.

Elisabeth Wåghäll Nivre menar att forskarskolan även ska vara en angelägenhet utanför den egna fakulteten – i ett tidigt skede beslöt man därför att doktorander från andra fakulteter och lärosäten skulle vara välkomna att delta i kurserna.

– Att få in doktorander utifrån har upplevts som väldigt berikande och dessa har helt klart bidragit till att främja både de vetenskapliga och de studiesociala relationerna. Vi har också förstått att man vid andra lärosäten ser väldigt positivt på vår forskarskola. Genom samarbetet inom Civisalliansen har vi dessutom fått doktorander med erfarenheter från våra olika europeiska partneruniversitet. De bidrar till att öka internationaliseringen inom forskarutbildningen liksom möjligheterna för våra doktorander att bygga ytterligare nätverk.