Anna forskar om de oväntade naturvetarna

Anna Danielsson vid Institutionen för ämnesdidaktik vid Stockholms universitet har länge funderat över vad som får underrepresenterade grupper att söka sig till naturvetenskap. I tidningen Curie berättar hon om sin egen forskarväg.

Foto: Tidningen Curie

Anna Danielsson är professor i naturvetenskapsämnenas didaktik vid Institutionen för ämnesdidaktik. Hon kommer från en icke-akademisk familj och har under alla år som forskare funderat över vad som får underrepresenterade grupper att söka sig till naturvetenskap.

I ett av sina forskningsprojekt har hon intervjuat studenter på fysikutbildningen för att få reda på vad som fått dem att söka sig dit. De berättar om stöttande lärare, sommarskolor och engagemang i organisationer som Unga Forskare.

Anna själv blev tidigt intresserad av naturvetenskap. I en intervju i tidningen Curie berättar hon om vad som inspirerat henne på vägen från högstadiets fysikundervisning till professor vid Stockholms universitet.

Nu har jag hamnat väldigt rätt. Det är roligt att vara i en miljö som är fokuserad på det naturvetenskapliga, samtidigt som jag är omgiven av didaktiker från alla fält.

Anna Danielsson, Institutionen för ämnesdidaktik

Läs intervjun på tidningencurie.se