IÄD värd för Nordic Network for Algebra Learning

Nordic Network for Algebra Learning är ett nätverk som har bildats för att utbyta erfarenheter och samarbeta kring olika forskningsprojekt inom undervisning och lärande i och om algebra. I september var det IÄD:s tur att vara värd för sammankomsten.

Nätverket Nordic Network for Algebra Learning
Några av deltagarna i nätverket Nordic Network for Algebra Learning. Foto: Privat.

Den 20–21 september träffades det nordiska nätverket Nordic Network for Algebra Learning i IÄD:s lokaler på SU. Ansvariga för träffen var Helena Eriksson, Högskolan Dalarna, Jenny Fred och Sanna Wettergren, Stockholms universitet.

Under de två halvdagarna presenterades och diskuterades sex pågående nordiska forskningsprojekt:

• Inger Eriksson, Stockholm University: The Davydov legacy in mathematics teaching – an entry to algebraic thinking
  • Heidi Strømskag, Norwegian University of Science and Technology: The role of algebra in the modelling of real-world systems
  • Anna Holmlund, Gothenburg University and Chalmers University of Technology: Seeing structure in equations – Designing interventions for upper secondary school
  • Jenny Fred, Stockholm University: How can we understand algebraic thinking in relation to pupils work with Algebraic Wicked Problems?
  • Jorunn Reinhardtsen & Linda G. Opheim, University of Agder: Developing algebra learning-teaching activities in cooperation with teachers in middle school
  • David A. Reid & Martin Carlsen, University of Agder: An ALTA for Grade 5 Equation Solving

Det hölls också en workshop initierad av Kristina Palm Kaplan, Högskolan i Gävle och Cecilia Kilhamn, Göteborgs universitet med fokus på att kunna etablera nya samarbeten inom nätverket.

– Idén om att göra något tillsammans har funnits ett tag, berättar Jenny Fred, som är en av deltagarna från IÄD. Vi skulle vilja göra något mer än bara vara ett stöd och bollplank i varandras arbete. Planen är att försöka ringa in något som vi har gemensamt, och försöka borra djupare i något som vi saknar idag. Det skulle utveckla oss som grupp – och ge ett bra tillskott till forskningen.

Nordic Network for Algebra Learning har funnits sedan 2016 och träffas ungefär 1–2 gånger per år. I nätverket ingår både forskare och doktorander från olika universitet i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Från IÄD deltog Anneli Blomqvist, Inger Eriksson, Jenny Fred, Inger Ridderlind och Sanna Wettergren.

Du kan läsa mer om nätverket och vad de arbetar med på Uppsala universitets webbplats