Forskningsprojekt Förmågan att föra och följa algebraiska resonemang – utmaningar för grund- och gymnasieskolan
Kunnande i matematik handlar till stor del om att föra och följa matematiska resonemang. Ett viktigt område är algebraiska resonemang. Målet med detta projekt är att utveckla undervisningen för att förbättra elevernas lärande på olika nivåer i grund- och gymnasieskolan.
Projektbeskrivning
Algebra har en naturlig särställning inom matematiken eftersom den används inom alla matematiska områden. Om elever har goda kunskaper i algebra underlättar det för dem att lyckas med matematikstudierna. Dessutom kan elevernas teoretiska tänkande utvecklas på ett betydelsefullt sätt med hjälp av algebraiskt tänkande.
Synen på vad som är viktigt i matematikundervisningen, har därför förändrats till att också omfatta förmågor som bland annat berör argumentation och resonemang. Diskussioner i klassrummet – och uppgifter som i högre grad ger eleverna möjlighet att utveckla sina förmågor i att argumentera och resonera algebraiskt – är av stor vikt.
Syftet med det här projektet har varit att utforska hur matematikundervisningen, i termer av uppgifter och arbetssätt, kan utformas så att elever utvecklar sin förmåga att föra och följa algebraiska resonemang. Syftet med projektet har också varit att analysera vad det är i undervisningen som främjar denna kunskapsutveckling, och hur förmågan kan bedömas.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Inger Eriksson
Professor
Medlemmar
Inger Eriksson
Professor
Torbjörn Tambour
Docent, Emeritus
Sanna Wettergren
Forskarassistent
Anna-Karin Nordin
Adjunkt, Doktorand
Jenny Fred
Adjunkt, Doktorand
Johan Martin Nyman
Forskarstuderande
Verner Gerholm
lärare och rektor gymnasium
Roger Fermsjö
lärare gymnasium
Boel Staffansson
lärare grundskola
Hiba Mikhail
lärare grundskola
Eva-Lena Nielsen
lärare grundskola
Carina Andersson
lärare grundskola
Lars Andersson
lärare grundskola
Jenny Björklund
lärare grundskola
Helena Buchberger
lärare gymnasium
Birgitta Nilsson
lärare gymnasium
Publikationer
Nyheter
Mer om projektet
Konferensbidrag
- Eriksson, H., & Wettergren, S. (2022). Algebraic teaching using Davydov’s curriculum. Nordic Network for Algebra Learning (N2AL), Karlstad, Sverige, 5–6 december 2022. (Inbjuden)
- Eriksson, I., & Wettergren, S. (2022). Kollaborativt FoU-arbete: undervisningsutvecklande forskning för relevant professionskunskap. Skolforskningsinstitutet, Stockholm, Sverige, 17 november 2022. (Inbjuden)
- Wettergren. S. (2022). Learning activity as a tool when promoting young students’ early algebraic thinking. Paper presenterat på Finnish Mathematics and Science Education Research Association (FMSERA), Vasa, Finland, 3–4 november 2022.
- Wettergren, S. (2022). To promote young students’ algebraic thinking – with learning activity as a tool. Nordic Network for Algebra Learning (N2AL), Zoom, 22 augusti 2022. (Inbjuden)
- Eriksson, I., Eriksson, H., Nyman, M., & Wettergren, S. (2022). Challenges when implementing the Elkonin-Davydov curriculum in mathematics. I L. Mattsson, J. Häggström, M. Carlsen, C. Kilhamn, H. Palmér, M. Perez & K. Pettersson (Red.), The relation between mathematics education research and teachers’ professional development. Proceedings of MADIF13. The thirteenth research seminar of the Swedish Society for Research in Mathematics Education, Växjö, 2022 (s. 121–124). SMDF.
- Nyman, M., Fred, J., Andersson, C., Andersson, L., & Björklund, J. (2020). ”Nä, jag tänkte nog fel ...” - Elevers agens vid algebraiska resonemang i helklass. Paper presenterat på Matematikbiennalen, Växjö, Sverige, 16–17 januari 2020.
- Fred, J., Nyman, M., Andersson, C., Andersson, L., & Björklund, J. (2019). Hur möjliggör helklassdiskussioner urskiljandet av algebraiska komponenters funktion? Paper presenterat på Lärarnas forskningskonferens, Stockholm, Sverige, 29 oktober 2019.
- Nordin, A.-K., & Wettergren, S. (2019). Utformande av matematiska problemsituationer med lärandeverksamhet som teoretiskt ramverk. Paper presenterat på Lärarnas forskningskonferens, Stockholm, Sverige, 29 oktober 2019.
- Eriksson, I., & Wettergren, S., Mikhail, H., & Andersson, L. (2019). Förmågan att föra och följa algebraiska resonemang – att tillerkänna lärares medverkan eller att bevara deras anonymitet? Skolforskningsinstitutet. Stockholm, Sverige, 16 oktober 2019. (Inbjuden)
- Eriksson, I., Wettergren, S., Nordin, A.-K., Fred, J., Fermsjö, R., Nyman, M., & Gerholm, V. (2019). Same critical aspects regardless of age – indicating lack of experiences of algebraic expressions. Paper presenterat på WALS, Amsterdam, Nederländerna, 3–6 september 2019.
- Fermsjö, R., Gerholm, V., Nilsson, B., & Buchberger, H. (2019). Algebraic reasoning in upper secondary school. Poster presenterat på WALS, Amsterdam, Nederländerna, 3–6 september 2019.
- Nyman, M., & Fred, J. (2019). Class discussions enabling discerning algebraic properties - developed in learning study iteration. Paper presenterat vid WALS, Amsterdam, Nederländerna, 3–6 september 2019.
- Wettergren, S., & Nordin, A.-K. (2019). Designing tasks in a learning study with learning activity as a framework. Paper presenterat på WALS, Amsterdam, Nederländerna, 3–6 september 2019.
- Eriksson, I. (2019). Materializing the youngest students’ algebraic arguments in classroom discussion – a learning activity perspective. Paper presenterat på Nordic-ISCAR, Trondheim, Norge, 18–20 juni 2019.
- Eriksson, I., Fred, J., Nordin, A.-K., Nyman, M., & Wettergren, S. (2019). Enabling students’ participation in algebraic reasoning with ‘learning models’ as tools for theoretical work. Paper presenterat på NOFA7, Stockholm, Sverige, 13–15 maj 2019.
- Eriksson, I., Nordin, A.-K., & Wettergren, S. (2019). Developing algebraic reasoning capabilities. The Russian Academy of Education, Moscow University of Psychology and Education, Moskva, Ryssland, 16 april 2019. (Inbjuden)
- Fred, J., & Nyman, M. (2018). Finding new ways of informing iteration between lessons in a learning study: A case of algebraic reasoning. Paper presenterat på WALS, Peking, Kina, 23–26 november 2018.
- Nordin, A.-K., & Wettergren, S. (2018). A learning study: Exploring algebraic expressions through “learning models” in Grade 5. Paper presenterat på WALS, Peking, Kina, 23–26 november 2018.
- Fred, J., Mikhail, H., Nyman, M. & Staffansson, B. (2018). ”Då är det två C!” – Elever i åk 1 undersöker algebraiska uttryck. Paper presenterat på Lärarnas forskningskonferens, Botkyrka, Sverige, 30 oktober 2018.
- Wettergren, S., & Nordin, A.-K. (2018). Lärandemodell som ett redskap vid resonemang om algebraiska uttryck. Paper presenterat på Lärarnas forskningskonferens 2018, Botkyrka, Sverige, 30 oktober 2018.
- Nordin, A.-K., & Wettergren, S. (2018). Förmågan att föra och följa algebraiska resonemang – ett praktiknära forskningsprojekt inom STLS med verksamma lärare. Paper presenterat på Nationell ämnesdidaktisk konferens (NÄD), Kristianstad, Sverige, 26–27 april 2018. (Tillsammans med deltagande lärare: Adolfsson, A. & Tamm, A.).
- Eriksson, I., & Wettergren, S. (2018). Förmågan att föra och följa algebraiska resonemang – ett praktiknära forskningsprojekt i samverkan mellan Stockholms universitet och STLS. Skolforskningsinstitutet. Stockholm, Sverige, 10 januari 2018. (Inbjuden)
- Fred, J., & Wettergren, S. (2017). Förmågan att föra och följa algebraiska resonemang – utmaningar för undervisningen i grund- och gymnasieskolan. Paper presenterat på Lärarnas forskningskonferens, Nacka, Sverige, 31 oktober 2017.
- Blomström, C., Fred, J., & Wettergren, S. (2016). Att skapa förutsättningar för att utveckla elevers förmåga att föra och följa algebraiska resonemang. Paper presenterat på Lärarnas forskningskonferens (LFK), Stockholm, Sverige, 1 november 2016.
- Fred, J., Nordin, A.-K., & Wettergren S. (2016). Learning study – möjliga innebörder i förmågan att föra och följa algebraiska resonemang. Paper presenterat på Nationell ämnesdidaktisk konferens (NÄD), Malmö, Sverige, 19–21 april 2016.