Jenny FredAdjunkt, Doktorand
Om mig
Jag är legitimerad förskollärare samt grundskollärare för årskurserna F-5. Jag undervisar inom grundlärarutbildningen med inriktning mot arbete i förskoleklass samt årskurserna 1–3 i grundskolan, samt inom förskollärarutbildningen.
År 2019 avlade jag licentiatexamen i matematikdidaktik. Min licentiatavhandling behandlade undersökningar av aspekter inom undervisningen som främjar förutsättningar för att elever i yngre åldrar (årskurs 2 och 3) ska engageras i ett algebraiskt arbete.
Åren 2017-2019 deltog jag i forskningsprojektet Förmågan att föra och följa algebraiska resonemang – utmaningar för grund- och gymnasieskolan som finansierats av Skolforskningsinstitutet.
Sedan 2020 är jag verksam som doktorand inom ramen för forskarskolan RelMaS. I mitt avhandlingsarbete undersöker jag nya möjligheter för algebraundervisning för elever i årskurs F–3, med ett särskilt fokus på att integrera socio-ekologiska frågor, såsom hållbarhetsfrågor, som mer än enbart en kontext. I detta arbete har jag bland annat, i samarbete med ett forskarteam bestående av lärare, lärarstudenter, lärarutbildare och forskare, utvecklat och designat det jag benämner Algebraiska Wicked Problems.