Forskargrupp LUGN – Lärarutbildningsgruppen
Lärarutbildningsgruppen, LUGN, intresserar sig för lärarutbildning i matematik inom alla lärarutbildningsprogram.
Gruppbeskrivning
Den internationella forskningsgruppen LUGN (lärarutbildningsgruppen) fokuserar på matematiklärarutbildning. Vi studerar lärarutbildningens kunskapsbas, innehåll och praktiker. Vi studerar också nyblivna lärares lärande och praktik, vad de tar med sig från lärarutbildningen och hur de utvecklas i den praktik de befinner sig i.
Forskningsgruppen rör sig inom flera olika teoretiska och metodologiska perspektiv på matematikdidaktik och lärarutbildning, främst ATD, Commognition och Sociopolitiska perspektiv. Det gör att vi är en dynamisk forskningsgrupp med stor öppenhet för olika perspektiv på lärarutbildning.
Vi utforskar olika praktiker, teorier och diskurser som blivande lärare möter i utbildningen, med syftet att bidra till utvecklingen av matematiklärarutbildningen i Sverige och internationellt.
Gruppmedlemmar
Gruppansvariga
Lisa Österling
Universitetslektor, Programansvarig KPU90
Medlemmar
Lisa Österling
Universitetslektor, Programansvarig KPU90
Abdel Seidouvy
Universitetslektor
Anna Pansell
Universitetslektor, SR FN ma/nv-didaktik
Anna-Karin Nordin
Adjunkt, Doktorand
Eva-Lena Erixon
Universitetslektor
Farouq Mensah
Forskarstuderande
Gosia Marschall
Assistant Professor in Teacher Professional Learning
Harita Pankajkumar Raval
Forskarstuderande
Hissan Yunus
Forskarstuderande
Iben Maj Christiansen
Professor
Jenny Fred
Adjunkt, Doktorand
Kicki Skog
Universitetslektor, Programansvarig grundlärarprogrammet 4-6
Natalya Maksym'yak
Doktorand
Veronica Jatko Kraft
Adjunkt, VFU-studierektor