Forskningsprojekt REMATH – Researching Practice-Based Mathematics Teacher Education – En nationell forskarskola
Forskarutbildningsprogrammet REMATH bedriver forskning om praktikbaserad matematikutbildning, och synliggör matematiklärares arbete och praktik för lärarstudenter. Arbetet utgår från frågan om vad som krävs för att lära sig bedriva en medveten och rättvis undervisning.
Projektbeskrivning
REMATH forskar om praktikbaserad matematiklärarutbildning med fokus på att synliggöra matematiklärares arbete och praktik för att göra det tillgängligt för lärarstudenter. Forskningsskolans centrala fråga är vad som krävs för att matematiklärarstudenter ska tillägna sig den yrkeskunskap som behövs för en genomtänkt och likvärdig undervisning.
Forskarskolans doktorander
Nio doktorander är antagna till forskarskolan, och den drivs i samarbete mellan de fyra universiteten; Stockholms universitet, Mälardalens universitet, Högskolan Dalarna och Högskolan Kristianstad.
Malin Jones (Högskolan Dalarna) undersöker hur lektionsplanering representeras i forskning, kursplaner I lärarutbildningen, undervisning vid ett universitet, och vad lärarstudenterna tar med sig från undervisningen om lektionsplanering.
Natalya Maksym’yak (Stockholms universitet) undersöker diskurser om mångfald inom lärarutbildningen, och relationen mellan mångfald och tillgänglig matematikkunskap. Hon undersöker hur lärarstudenterna får tillgång till förhållningssätt i frågor om inkludering och exkludering i matematikklassrummet.
Farouq Mensah (Stockholms universitet) gör en komparativ fallstudie av hur matematiklärarstudenter i Ghana och Sverige förbereds för att använda digitala verktyg i undervisningen. Jämförelsen kan göra styrkor och utmaningar synliga, genom att i båda länderna undersöka vad som undervisas, hur det undervisas och vad som är skälet till att det undervisas på det sättet.
Miranda Rampe (Högskolan Kristianstad) utforskar hur matematisk särbegåvning kan integreras i svensk matematiklärarutbildning. Genom en literaturöversikt, fokusgruppsintervjuer och en interventionsstudie undersöks både forskningsläget och lärarutbildningen.
Harita Raval (Stockholms universitet) undersöker kulturella aspekter av noticing, genom att jämföra vad lärare i Indien och Sverige uppmärksammar av elevers deltagande i matematik.
Kristofer Sidenvall (Högskolan Dalarna) studerar hur feedback undervisas och tas emot, med fokus på distansundervisning inom matematiklärarutbildning.
Hissan Yunus (Stockholms universitet) undersöker vilka matematiska kompetenser som ingår i matematiklärarutbildningen i Ghana och Sverige.
Daniel Östberg (Mälardalens universitet) undersöker de strategier för att leda klassrumsdiskussioner som lärarstudenter får tillgång till. Han gör det genom dels, en systematisk litteraturöversikt, och genom att undersöka svensk matematiklärarutbildning.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Medlemmar
Anna Pansell
Universitetslektor, SR FN ma/nv-didaktik
Eva-Lena Erixon
Universitetslektor
Farouq Sessah Mensah
Forskarstuderande
Harita Pankajkumar Raval
Forskarstuderande
Hissan Yunus
Forskarstuderande
Kicki Skog
Universitetslektor, Programansvarig grundlärarprogrammet 4-6
Lisa Österling
Universitetslektor, Programansvarig KPU90/KPU60
Natalya Maksym'yak
Doktorand
Publikationer
Rampe, M.
Swedish mathematics teacher educators' conceptions of preparing pre-service teachers for teaching mathematically promising students. In 14th International Conference on Mathematical Creativity and Giftedness (MCG 14).
Sidenvall, K. (2025, February).
Contextualisation and complexity in online rehearsal of feedback: Insights from online mathematics teacher education. In Proceedings of the Fourteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME14) (No. 22).
Jones, M. (accepted).
Planning for mathematics teaching in Swedish teacher education. Paper to be presented at the Fourteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education.
Maksym’yak, N. (accepted).
Discourses of diversity in mathematics teacher education research: An analytical tool for meta-didactic praxeologies. Paper to be presented at the Fourteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education
Mer om projektet
REMATH är ett samarbete mellan Stockholms universitet, Mälardalens universitet, Högskolan Kristianstad och Högskolan Dalarna. Och förutom forskarskolans projektmedlemmar, har skolan knutit till sig internationella forskare, där flera av dem har bidragit genom undervisning på kurser inom forskarskolan. Dessa personer är:
- Associate Professor Julie Amador, Department of Curriculum and Instruction, University of Idaho, USA
- Professor Marcio da Silva, Federal University of Mato Grosso do Sul, Brazil
- Professor Takeshi Miyakawa, School of Education, Waseda University, Japan
- Associate Professor Craig Pournara, University of the Witwatersrand, South Africa
- Professor Anna Sfard, University of Haifa, Israel
Genom samarbetet mellan olika lärarutbildningsanordnare och internationella forskare får doktoranderna en bredare förståelse för vad matematiklärarutbildning kan vara, utanför den egna kontexten. På så sätt berikas den befintliga forskningen om matematiklärarutbildning.
Forskarskolan bidrar till att skapa ett gemensamt språk för att beskriva matematiklärarutbildning, främjar en forskningsgemenskap inom området, och utvecklar kunskap som är relevant både för matematiklärarutbildning på nationell och internationell nivå.
Referenser
Adler, J., Ball, D., Krainer, K., Lin, F.-L., & Novotna, J. (2005). Reflections on an emerging field: Researching mathematics teacher education. Educ. Stud. Math., 60(3), 359–381.
Amador, J.M., & Carter, I.S. (2016). Audible conversational affordances and constraints of verbalizing professional noticing during prospective teacher lesson study. J. Math. Teach. Educ., https://doi.org/10.1007/s10857-016-9347-x
Amador, J.M., Carter, I., & Hudson, R.A. (2016). Analyzing preservice mathematics teachers' professional noticing. Action Teach. Educ., 38(4), 371-383.
Asami-Johansson, Y., Attorps, I., & Winsløw, C. (2020). Comparing mathematics education lessons for primary school teachers: Case studies from Japan, Finland and Sweden. Int. J. Math. Educ. Sci. Technol., 51(5), 688-712.
Ball, D. L. (2017). Uncovering the special mathematical work of teaching. In Proceedings of the 13th International Congress on Mathematical Education (pp. 11-34). Springer.
Ball, D., & Cohen, D. (1999). Developing practice, developing practitioners: Toward a practice-based theory of professional education. In L. Darling-Hammond & G. Sykes (Eds.), Teaching as the Learning Profession (pp. 3-32). Jossey-Bass.
Basturk, S. (2016). Investigating the effectiveness of microteaching in mathematics of primary pre-service teachers. J. Educ. Train. Stud., 4(5), 239-249.
Canrinus, E. T., Bergem, O.K., Klette, K., & Hammerness, K. (2017). Coherent teacher education programmes: taking a student perspective, J. Curric. Stud., 49(3), 313-333.
Chen, G. A., Marshall, S. A., & Horn, I. S. (2020). ‘How do I choose?’: mathematics teachers' sensemaking about pedagogical responsibility. Pedagog. Cult. Soc., 1-18.
Christiansen, I. M., Österling, L., & Skog, K. (2019). Images of the desired teacher in practicum observation protocols. Res. Pap. Educ., 1-22.
Darling-Hammond, L. (2006). Constructing 21st-century teacher education. J. Teach. Educ., 57(3), 300-314.
Grossman, P. (Eds.) (2018). Teaching Core Practices in Teacher Education, Harvard.
Grossman, P., Compton, C., Igra, D., Ronfeldt, M., Shahan, E., & Williamson, P. (2009). Teaching practice: A cross-professional perspective. Teach. Coll. Rec., 111(9), 2055-2100.
Kazemi, E., & Wæge, K. (2015). Learning to teach within practice-based methods courses. Math. Teach. Educ. Dev., 17(2), 125-145.
Kleickmann, T., Richter, D., Kunter, M., Elsner, J., Besser, M., Krauss, S., & Baumert, J. (2013). Teachers' content knowledge and pedagogical content knowledge: The role of structural differences in teacher education. J. Teach. Educ., 64(1), 90–106.
Klette, K., Blikstad-Balas, M., & Roe, A. (2017). Linking instruction and student achievement: Research design for a new generation of classroom studies. Acta Didactica Norge, 11(3), Art. 10. DOI: http://dx.doi.org/10.5617/adno.4729
Mosvold, R. (2017). Studier av undervisningskunnskap i matematikk: Internasjonale trender og nordiske bidrag. Nordic Studies in Mathematics Education, 22(2), 51-69.
Nachlieli, T., & Tabach, M. (2019). Ritual-enabling opportunities-to-learn in mathematics classrooms. Educ. Stud. Math., 101(2), 253-271.
Nilssen, V. (2010). Guided planning in first-year student teachers' teaching. Scand. J. Educ. Res., 54(5), 431–449.
Philip, T. M., Souto-Manning, M., Anderson, L., Horn, I., J. Carter Andrews, D., Stillman, J., & Varghese, M. (2019). Making justice peripheral by constructing practice as “core”: How the increasing prominence of core practices challenges teacher education. J. Teach. Educ., 70(3), 251-264.
Potari, D., & Stouraitis, K. (2019). Teacher decision making: Developments in research and theory. In D. Potari & O. Chapman (Eds.), International Handbook of Mathematics Teacher Education: Volume 1 (pp. 303-325). Brill Sense.
Ramdhany, V., Venkat, H., & Christiansen, I. M. (2018). Dissonance and continuity in the mathematical education and training experiences of pre-service secondary mathematics teachers. Afr. J. Res. Math., Sci. Technol. Educ., 22(2), 186-195.
Ryve, A., Nilsson, P., & Mason, J. (2012). Establishing mathematics for teaching within classroom interactions in teacher education. Educ. Stud. Math., 81(1), 1-14.
Santagata, R., & Yeh, C. (2014). Learning to teach mathematics and to analyze teaching effectiveness: Evidence from a video- and practice-based approach. J. Math. Teach. Educ., 17(6), 491-514.
Skog, K. (2014). Power, positionings and mathematics. Discursive practices in mathematics teacher education. (Doctoral dissertation). Stockholm University.
Stahnke, R., Schueler, S., & Roesken-Winter, B. (2016). Teachers' perception, interpretation, and decision-making: a systematic review of empirical mathematics education research. ZDM, 48(1), 1-27.
Turner, E. E., Drake, C., McDuffie, A. R., Aguirre, J., Bartell, T. G., & Foote, M. Q. (2012). Promoting equity in mathematics teacher preparation: A framework for advancing teacher learning of children’s multiple mathematics knowledge bases. J. Math. Teach. Educ., 15(1), 67-82.
UKÄ (2020). Lärarförsörjning i lärarutbildning - problem, strategier och lösningar, rapport, https://www.uka.se/kvalitet--examenstillstand/utbildningsutvarderingar/utvardering-av-lararutbildningar/lararforsorjning-i-lararutbildningarna.html
Österling, L. (2021). Desires for mathematics teachers and their knowledge. Doctoral dissertation. Stockholm University.