Forskningsprojekt TRACE - Att spåra matematiklärarutbildningen i praktiken
Denna studie syftar till att öka kunskapen om blivande och nyutexaminerade lärares lärande, om deras deltagande i skolpraktiker och hur de utvecklar en läraridentitet.
I projektet lägger vi stort fokus på hur innehållet och erfarenheter från lärarutbildningen tolkas och görs meningsfullt av blivande och nyutexaminerade lärare.
Vi kommer att följa blivande matematiklärare under deras sista utbildningsår och de första tre åren som verksamma lärare för att bättre förstå hur nyutexaminerade lärare lär i sin professionella praktik.
Projektbeskrivning
Projektet har följande formulerade syften:
- Att beskriva de olika praktikerna i matematiklärarutbildningen med fokus på didaktiska teorier och tekniker, de sätt teori och praktik möts och relationen till inkluderande undervisningspraktiker.
- Att förstå processer och resultat av transformation av innehåll från lärarutbildningen.
- Att bidra till fördjupad förståelse för lärares lärande och hur de reflekteras i förändringar av mathematical discourses in instruction (MDI, se delen om ramverk), tillämpningar av didaktiska tekniker och inklusiv undervising.
- Att identifiera vad från lärarutbildningen som påverkar lärares lärande.
- Att använda dessa nya kunskaper för att påverka och förändra lärarutbildningen och utveckla en mastersutbildning i matematik-lärarutbildning (för lärarutbildare).
Bakgrund
Det finns få studier, såväl nationellt i Sverige som internationellt, som belyser nyutexaminerade matematiklärares lärande i de undervisningspraktiker de ingår i. Det finns också relativt lite forskning om hur lärare generellt använder teoretiska och praktiska kunskaper från utbildningstiden när de arbetar i skolan. Denna brist på forskning medför att undervisningen på lärarutbildningen inte nödvändigtvis är strukturerad och planerad med utgångspunkt i forskning om lärares lärande - vilket vi anser problematiskt. Genom forskning inom detta område kan stöd utvecklas för både nyutexaminerade lärare i övergången till läraryrket, och till verksamma lärare som kan hjälpa dem att stanna i yrket. Dessutom kan forskning inom området ge insikter om hur lärarutbildningen kan utvecklas för att stärka nyutexaminerade lärares entré i yrket. Sådana bidrag kommer att stärka kvalitén av undervisningen i skolan, på kort och lång sikt.
Design
Vi kommer att följa blivande matematiklärare under deras sista utbildningsår och de första tre åren som verksamma lärare för att bättre förstå hur nyutexaminerade lärare lär i sin professionella praktik. Fem aspekter kommer att vara i fokus:
(a) det ämnesdidaktiska innehållet i nuvarande lärarutbildningar;
(b) vad lärarstudenterna lär sig om ämnesdidaktiska teorier och metoder, dvs hur nyutexaminerade lärare lär sig att skapa möjligheter för elevers systematiska lärande genom att utveckla relevanta ämnesdidaktiska klassrumsdiskurser och använda ämnesdidaktiska teorier och metoder;
(c) hur nyutexaminerade lärare utvecklar sin egen undervisning över tid, dvs hur de använder, anpassar och väljer bort kunskaper och förmågor som de erövrat under lärarutbildningen;
(d) vilka faktorer som påverkar hur nyutexaminerade lärare sätter innehåll och erfarenhet från lärarutbildningen i nya sammanhang; och
(e) hur dessa lärprocesser påverkar nyutexaminerades lärares identitetsskapande och positionering i olika praktikgemenskaper.
I Sverige är projektet ett samarbete mellan Institutionen för ämnesdidaktik vid Stockholms Universitet och NMS vid Malmö universitet. Studien sträcker sig över fyra år och har ett systerprojekt i Sydafrika. Vi håller också på att utveckla ett systerprojekt i Rwanda.
Datamaterial
Vi kommer under studenternas sista år på lärarutbildningen att observera matematiklärarstudenterna under deras VFU (verksamhetsförlagda utbildning), intervjua dem om den observerade lektionen, djupintervjua dem om deras erfarenheter från universitetsutbildningen och om möjligt även delta under trepartssamtal, det vill säga samtal mellan studenten, VFU-läraren från universitetet och VFU-handledaren på skolan.
Vi kommer sedan att följa samma studenter in i deras yrkesprofession med upprepade observationer och intervjuer under deras första år son yrkesverksamma lärare. Om möjligt så kommer vi att komplettera med gruppintervjuer med lärarna på respektive skola.
Analytiska perspektiv
Detta projekt grundas på teoretiska och analytiska ramverk utgående från commognition, mathematical discourse in instruction, och the anthropological theory of the didactic.
Vad vi hoppas på att bidra med
Den longitudinella och interkulturella ansatsen gör det möjligt att få syn på utmaningar som nya lärare ställs inför i olika kulturella kontexter, med avseende på ämnesdidaktiska diskurser i matematikundervisningen. Genom denna studie sätts lärarutbildningens kvalitét i de deltagande länderna i förgrunden. Det blir möjligt att identifiera utmaningar och förstå möjligheter för lärarutbildningen i olika länder, och genom att vi konstruerar berättelser och vinjetter över lärarutbildningen i flera kulturella kontexter kan detta projekt i förlängningen bidra till en fördjupad förståelse för hur innehåll och struktur av matematiklärarutbildningen skapas.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Iben Maj Christiansen
Professor
Medlemmar
Anette De Ron
Universitetslektor
Anna Pansell
Universitetslektor, SR FN ma/nv-didaktik
Claudia Corriveau
Associate professor
Kerstin Pettersson
Docent
Kicki Skog
Universitetslektor, Programansvarig grundlärarprogrammet 4-6
Lisa Österling
Universitetslektor, Programansvarig KPU90
Veronica Jatko Kraft
Adjunkt, VFU-studierektor
Publikationer
de Ron, A., and Skog, K. (2022).
Entaglements of circles, phi and strings. In C. Fernández, S. Llinares, A. Gutiérrez, & N. Planas (Eds.), Proceedings of the 45th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Vol. 2, pp. 211-218). PME.
Nyheter
Mer om projektet
Pågående aktiviteter i projektet
Vi hoppas att många vill följa och diskutera projektet. Interagera gärna med oss på vår blogg , eller på Researchgate.
Analys och publikationer Augusti 2022
Nästan alla intervjuer är klara, och transkribering och analys pågår för att äntligen kunna börja titta på de långsiktiga förändringarna. Vi börjar komma ut med publikationer.
Christiansen et al (2022) undersökte hur lärare i TRACE och i andra länder rör sig mellan att arbeta undersökande och ritualiserat under samma lektion. Österling (2022) presenterade en möjlighet att analysera ”vanliga” lektioner, eftersom få lektioner i materialet är rent utforskande. Det ger anledning till att fundera på när matematikundervisningen ska vara mer utforskande, och hur studenter lär sig att anpassa undervisningen till olika syften och för olika tillfällen.
En litteraturöversikt över vad studenter lär från VFU är också publicerad (Österling & Christiansen, 2022), där vi undersökte forskningens syn på vem lärarstudenterna ska bli, i termer av identitet, affekt och självuppfattning.
Master-studenter i projektet
Vi har haft en rad duktiga masterstudenter som bidragit till projektet. Välkomna till TRACE!
Här kan ni hitta deras uppsatser.
- Mayckel Chamoun (2022). Skolverkets bild av en god matematiklärare: En kvalitativ analys av Matematiklyftet för yrkesprogram och högskoleförberedande program för gymnasiet.
- Nasrin Naseri (2022). Vad som är VIKTIGT att läraren gör på en matematiklektion: En kvantitativ enkät om elevers attityder och självuppfattningar. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-206938
- Bianca Tvrtkovic (2022). Matematiklärares self-efficacy efter avslutat lärarutbildning. En kvalitativ studie av fyra nyexaminerade lärare.
- Josefin Eek (2022). En nyexaminerad matematiklärares förändrade positioneringar. Berättelsen om Gert.
- Christian Jokhai (2021). Realization Tree Assessment: ett analytiskt verktyg för undersökning av elevers möjlighet till begreppsutveckling i matematiska diskurser.