Inger Eriksson berättar om projektet algebraiska resonemang
Skolforskningsportalen har intervjuat Inger Eriksson om arbetet med det avslutade projektet "Förmågan att föra och följa algebraiska resonemang – utmaningar för grund- och gymnasieskolan". Här kan du läsa intervjun om arbetet med projektet.
Inger Eriksson. Foto: Marcus Rostamkhani.
Det var under perioden 2017-2019 som Inger Eriksson, vid Institutionen för ämnesdidaktik, tillsammans med sin forskargrupp drev projektet Förmågan att föra och följa algebraiska resonemang – utmaningar för grund- och gymnasieskolan.
Projektet finansierades av Skolforskningsinstitutet, som också ligger bakom Skolforskningsportalen. Och trots att finansieringen avslutades 2019, lever arbetet vidare med många pågående aktiviteter.
Kunnande i matematik handlar till stor del om att föra och följa matematiska resonemang. Ett viktigt område är algebraiska resonemang. Målet med detta projekt är att utveckla undervisningen för att förbättra elevernas lärande på olika nivåer i grund- och gymnasieskolan.