Korea Institute of Public Finance – nyfikna på Mattias Björklunds ekonomiundervisning och forskning

Den 19 oktober fick Mattias Björklund ett oväntat besök av Korea Institute of Public Finance. Anledningen var att de hade läst om hans forskning som handlar om hur lärare undervisar i privatekonomi i samhällskunskapsämnet på gymnasiet. Här kan du läsa vad de pratade om under besöket.

Mattias Björklund
Mattias Björklund. Foto: Privat.

– Sverige har, internationellt sett, ett ganska gott rykte om att vi svenskar har en hög ekonomisk förståelse. Vi betalar vår skatt och förstår varför vi måste göra det. Även när det gäller teknisk kompetens kring olika betaltjänster och liknande, anses vi ligga på framkant i Sverige, säger Mattias. De som kom och besökte mig från Korea var nyfikna på att få höra hur vi utbildar elever inom ungdomsskolan för att åstadkomma detta.

– Under mötet med dem gick jag bland annat igenom läroplanen och de styrdokument som lärare arbetar efter. Till skillnad från Korea, och många andra länder, så ska dessa styrdokument ”tolkas” av lärare i Sverige. Deras styrdokument styr mera precist vad läraren ska göra, medan det hos oss är mycket upp till lärarens tolkning som avgör vad läraren faktiskt gör på lektionerna.

– Dessutom är ekonomi både svårt att undervisa i och lära sig. Detta gör att det är svårt att ge konkreta svar på vilka konkreta faktorer som ligger bakom en lyckad ekonomiundervisning, om exempelvis skatter, säger Mattias.

– Jag gick också igenom min forskning där jag ställt en hel del frågor om vad lärare gör på sina samhällskunskapslektioner i ekonomi. Men jag poängterade samtidigt att det inte behöver vara detsamma som ”vad de faktiskt gör”. Min undersökning har tagit fasta på vad de berättat för mig, jag har inte studerat själva agerandet på lektionerna.

– Något som de imponerades av var hur tidigt vi börjar undervisa i privatekonomi i skolan. Redan som 10-åringar har elever detta på schemat. De imponerades också över den tyngd vi lägger på det ”demokratiska perspektivet” – och hur vi utformar undervisningen efter det.

– Även om de kanske inte kunde få svar på alla sina frågor, så tror jag att vårt samtal gav dem en stor behållning och mycket att reflektera över. Det känns också roligt att de valde att komma just till SU – och att vår forskning sticker ut internationellt sett.

Läs mer om Mattias forskning

Björklund, M. (2021). Beyond Moral Teaching: Financial literacy as citizenship education [Doctoral thesis, Karlstad university, Karlstad, Sweden]. Karlstad University Studies.

Björklund, M., & Sandahl, J. (2023). Teaching and learning financial literacy within social studies – a case study on how to realise curricular aims and ambitions. Journal of Curriculum Studies, 55(3), 325–338.