Forskargrupp Samhällskunskapsdidaktik
Forskningsgruppen arbetar bland annat med att generera praxisnära och professionsrelevanta forskningsprojekt, att utveckla och utprova tillämpbara teorier och modeller för samhällskunskapsundervisningen och för lärarutbildningen med fokus på relation mellan ämnesdisciplinerna, ämnesdidaktik och praktik i form av VFU.
Gruppbeskrivning
Det demokratiska samhället stärks av kunniga, deltagande och engagerade medborgare. I skolans värld har samhällskunskap varit ett viktigt skolämne sedan 1960-talet i att utbilda kommande generationer i politiska, sociala och ekonomiska frågor. Det handlar inte minst om att försöka förstå och analysera förändringar i en globaliserad värld och handskas med de stora och komplexa utmaningar som våra samhällen står inför. Samhällskunskapsämnet fyller också en viktig roll i att erbjuda arenor för diskussion kring normativa frågor som följer på ökad kunskap om samhället. Skolans kunskapsuppdrag i samhällskunskapsundervisningen är därmed relaterat till skolans socialiserande och emanciperande funktioner.
Forskningsgruppens problemområde kretsar kring relationen mellan skolans dubbla uppdrag, vilka kan benämnas som interna och externa mål. Interna mål syftar till att förstå det ämnesspecifika kunnandet i form av kunskaper och förmågor och externa till samhälleliga och normativa mål, såsom demokrati, tolerans, jämställdhet och interkulturalitet. Detta problemområde kan även ses som ett uttryck för normativa dimensioner, det vill säga det som anses viktigt och eftersträvansvärt, när samhälle och omvärld beskrivs, analyseras och blir meningsfullt.
Forskningsgruppens arbete går att följa genom institutionens seminarieverksamhet.
Gruppmedlemmar
Medlemmar
Ann-Sofie Jägerskog
Universitetslektor, SR hum/sam-ämnenas didaktik
Johan Sandahl
Professor, SR FN estet/hum/sam-ämnenas didaktik
Maja Torres Madzar
Adjunkt
Maria Olson
Professor
Mattias Björklund
Universitetslektor
Patrik Johansson
Adjungerad lärare
Viveca Lindberg
Universitetslektor