Svend Pedersen Lecture Award 2023

Svend Pedersen Lecture Award delas ut av Institutionen för ämnesdidaktik en gång om året till framstående forskare inom områdena matematikdidaktik och naturvetenskapernas didaktik. Priset för 2023 års insatser gick till Noah Finkelstein och Valerie Otero vid University of Colorado Boulder.

Noah Finkelstein och Valerie Otero.
Noah Finkelstein och Valerie Otero. Foto: Anna Danielsson.

Den 25 januari delades Svend Pedersen Lecture Award 2023 ut till Noah Finkelstein, professor i fysik och Valerie Otero, professor i naturvetenskaplig utbildning vid University of Colorado Boulder i USA. Motivationen till utmärkelsen var deras gemensamma bidrag till lärarutbildningens praktik. Tack vare ett tvärvetenskapligt samarbete har de lyckats utvecklat ett mycket framgångsrikt lärarassistentprogram (Learning Assistant-program).

Lärarassistentprogrammet innebär att så kallade STEM-studenter (Science, Technology, Engineering & Mathematics) deltar som assistenter vid olika grundutbildningsprogram för att stötta studenterna som går utbildningen. Det har inte bara gett positiva resultat för både studenter och lärare på deras kurser, utan även bidragit till att många av assistenterna senare gått vidare till lärarutbildningen.

Noah Finkelstein och Valerie Otero är båda ledande forskare inom fysik och naturvetenskaplig utbildning. Både deras individuella och samverkande arbete har fått stort erkännande och inspirerat många forskare runt om i världen.