Vernissage med didaktiska idéer för hållbarhet på lågstadiet

Under hösten har en grupp blivande grundlärare fördjupat sig i hållbarhet och utomhusdidaktik. Hur ska de få sina elever att skapa nya kreativa vanor för en öppen och oviss framtid? Vid ett experimentellt vernissage får studenterna öva sig på att tala "didaktik för hållbarhet".

Grundlärarstudenter som under höstterminen 2023 fördjupat sig i utomhusdidaktik anordnade i december ett vernissage, där de bjöd varandra på nya didaktiska idéer för hållbarhet på lågstadiet. Foto: Hilda Bergmar

Studenterna på grundlärarprogrammet med inriktning mot förskoleklass och årskurs 1-3 får inför sin sjätte termin välja om de vill fördjupa sig inom naturvetenskap eller samhällsorienterande ämnen.

Den naturvetenskapliga kursen handlar till stor del om att se naturen som en del av hållbar utveckling. Genom utomhusdidaktiska moment får studenterna praktisera vad de sedan kan ge till sina egna elever på lågstadiet. I höst har de besökt Baltic Sea Science Center på Skansen, samt varit ute i skogarna runt Stockholms universitet och i Tyresta nationalpark.

– Det är det bästa med den här kursen, tycker studenten Linnea Strid. Att vi fått vara ute så mycket. Och att vi har haft så bra och engagerade lärare!

Studenter agerar elever

I Tyresta delades studenterna in i grupper som genomförde små undervisningssituationer, där de andra studenterna agerade elever. Till exempel lekte en student att han var en gran, och fick svara på frågor som "Hur gammal är du?" och "Är det kallt att stå här på vintern?".

I Tyresta nationalpark fick studenterna agera elever. Till vänster ställer några studenter frågor till en "gran", tIll höger letar de efter djurspår. Foto: Kristin Persson

En annan grupp letade spår efter djuren i skogen och högläste då först ur Ronja Rövardotter, där Birk läxar upp Ronja: "Dina rävungar? Din skog? Rävungarna är sina egna. Och de lever i rävarnas skog." När rådjursbajs, granbarkborrar och ekorrätna kottar sedan samlats in presenterade gruppen sina fynd för de andra "eleverna".

– Utomhusdidaktik är viktigt, säger läraren Kristin Persson. Studenterna får arbeta med platsen, arterna, närheten – och skapa en naturrelation: Hur ska deras elever etablera sin relation med naturen?

Vernissage med utforskande aktiviteter

Tillbaka på universitetet har höstens studenter arbetat med ett didaktiskt vernissage, för att visa praktiska exempel på vad elever kan göra och erfara. Ett erfarenhetsutbyte där de bjuder varandra på nya didaktiska idéer för hållbarhet på lågstadiet. Läraren och forskaren Cecilia Caiman berättar att syftet med vernissaget är just att studenterna ska få öva sig på att tala "didaktik för hållbarhet".

– Det didaktiska vernissaget är experimentellt till sin karaktär, förklarar Cecilia vidare. Här skapar och designar studenterna olika utforskande aktiviteter som besökarna får testa. Dessa aktiviteter är tänkta att passa undervisningen för hållbarhet vässat mot just de yngsta eleverna i grundskolan. Samtidigt gäller det att bilda och utbilda för hopp i en föränderlig värld nu och framöver! Dagens barn måste få erfara hållbara vanor och även skapa nya kreativa vanor för en öppen och oviss framtid.

Läraren Cecilia Caiman kämpar med att klippa bandet vid invigningen av grundlärarstudenternas vernissage. Hon får hjälp av kollegan Anna Carin Nyberg. Foto: Hilda Bergmar

Studenten Emma Helgesson tror att hela klassen har påverkats starkt av kursen:

- Vi har fått en mer realistisk syn på vad vi kan hitta på med eleverna och det kommer absolut att märkas när vi ska ut i skolorna på vår nästa praktik. Hållbar utveckling går inte att ducka för – och utomhusdidaktik passar just de yngre eleverna så bra.

Läs här om kursen som studenterna gått