Förarlösa bilar kan skapa kaos på våra vägar
Varför har AI så svårt att förstå mänskligt beteende i trafiken? Barry Brown, professor i människa–datorinteraktion, diskuterar problematiken i The Conversation.
Tesla och General Motors är två av många företag som krigar om att bli först, störst och bäst på autonoma fordon. Båda har nyligen upplevt rejäla bakslag: Tesla behövde återkalla två miljoner bilar och General Motors robottaxi släpade med sig en påkörd gångtrafikant.
Barry Brown, Institutionen för data- och systemvetenskap (DSV) vid Stockholms universitet har forskat om självkörande bilar de senaste åren. Han ser flera faror med att släppa ut bilarna i trafiken. Den artificiella intelligensen kan nämligen inte hantera det sociala samspel som pågår i trafiken.
AI förstår varken blickar, gester eller ljudsignaler och hanterar ofta ”problem” med att helt enkelt stanna. Det kan i sig skapa farliga situationer med köbildning och kollisioner.
3 januari 2024 publicerades en artikel av Barry Brown i The Conversation. Rubriken är ”Driverless cars: stopping dead seems to be a default setting when they encounter a problem – it can cause chaos on roads”.
Brown skriver bland annat att ”En självkörande bil konstruerar en förenklad bild av världen baserad på sensordata som ignorerar enorma mängder detaljer från den verkliga – sociala – världen.”
Läs Barry Browns artikel i The Conversation (på engelska)
Kontaktuppgifter till Barry Brown
Text: Åse Karlén
Senast uppdaterad: 15 januari 2024
Sidansvarig: Institutionen för data- och systemvetenskap, DSV